Kommunkandidater 2022

Firande av lokala valframgångar

Vänsterpartiet Knivsta var ett av två partier som ökade sina mandat till Knivsta Kommunfullmäktige, medan fem partier tappade mandat. I valet till regionen visade Knivstaborna ännu större förtroende för Vänsterpartiets politik genom att ge oss rekordmånga röster.

Vi lyckades med vårt mål att återta det mandat vi tappade 2018. Det räckte med femtio fler röster i årets val vilket vi känner stor glädje för. Men vi känner också ödmjuk tacksamhet för att vi fått det ökade förtroendet. Om vi ibland känt viss oro över hur vårt deltagande i den brokiga majoriteten, under den gångna mandatperioden, skulle tas emot har vi nu fått beskedet, godkänt. Med både fler röster och många nya medlemmar gav det oss skäl att fira med blommor och tårta. Tack till Knivsta blomaffär och Knivsta konditori som alltid levererar.

Blommor och tårta

Medlemsmöte
Vi firade våra framgångar på medlemsmöte med nya medlemmar och vår partiledare Nooshi på länk. I riksdagen förbereder sig partiet på tuff opposition med focus på klimatet och välfärden. Sverige behöver bli mer jämlikt med satsningar på infrastruktur i form av bättre tågtrafik, fler bostäder och billig el i hela landet.

Det blev ett trevligt och hoppfullt möte då vi trots det jobbiga resultatet i riksdagen kunde glädja oss åt våra lokala framgångar.   Tårtan var god och blommorna var uppskattade.

Nya medlemmarna Celine och Mimmi
Två av våra många nya medlemmarna Celine och Mimmi. Samt Mimmis son.

Röd Lördag nummer 80
Det finns just nu många anledningar att fira. Att vi genomfört vår åttionde Röda Lördag, sedan 2014, samma år som vi firar 20 år som partiförening och ökar vår representation i Knivsta kommunfullmäktige skulle kanske vara tillräckligt. Men dessutom har vi just nu fler medlemmar än någonsin tidigare och det finns plats för fler. Bli medlem här.

Vi vill tacka alla som kom och deltog i eftervalsdiskussionen på vårt jubileumsmöte. Denna gång blev det naturligtvis funderingar på hur kommunen kommer styras och utvecklas de kommande fyra åren. Men också gratulationer till vårt valresultat och tack för vad vi åstadkommit under vår tid i majoriteten.

Tre nya medlemmar Mitra, Rasmus och Gustav på Röd Lördag nr 80

Under lördagen mötte vi flera nyinflyttade medborgare som trivdes med att bo i en kommun som människor vill flytta till. Alternativet, att verka i en kommun som folk vill lämna, skulle kännas betydligt jobbigare.

Lördagen den 15 oktober 11.00 – 13.00 är vi tillbaka med Röd Lördag nr 81, i Dammparken i Alsike. Välkommen.

Ovissa förhandlingar
Just nu, 14 dagar efter valdagen, pågår svåra förhandlingar på alla nivåer. Så även i Knivsta kommun och Region Uppsala.

Kommunen
Vi vill ännu en gång gratulera Knivsta.NU och Matilda Hübinette till ett överväldigande valresultat. Om förutsättningarna blir de rätta står vi beredda att delta i majoriteten ytterligare fyra år. Men är också laddade för en period i opposition.

Våra representanter i KF under de kommande fyra åren blev enligt valsedelns förslag: Christer Johansson, Maria Fornemo, Anna Svensson och Said Hodzic. Första sammanträdet sker den 27 oktober.

Regionen
I valet till Region Uppsala backade den nuvarande borgerliga majoriteten och är nu mindre än vänstersidan. Vänsterpartiet stärkte sin fjärdeplats bland partierna med 11,66 procent. Dock har vänsterblocket inte majoritet så det pågår diskussioner om tänkbara lösningar.

Från Knivsta vill vi gratulera Jenny Parkert och Anna Marklund som båda är invalda i det nya stora regionfullmäktige med 101 ledamöter och ett stort antal ersättare.

stolt ordförande för
Vänsterpartiet Knivsta