1 majtåget 2022

1 maj firades i Knivsta och Uppsala

Runt om i landet har ca 45 000 personer deltagit i Vänsterpartiets evenemang under årets 1 majfirande. Knivstabor deltog både på Sågverkstorget och i Uppsala.

I Knivsta delades ett antal av vår populära 1 majtidning ut till glada kaffedrickande Knivstabor. Då det nu inte finns många ex kvar av tidningen kommer på allmän begäran även en digital variant, som du hittar här. Vänstern i Knivsta

Christer och Gustav
Christer och Gustav på Vaksala torg

Efter pendeltågresa till Uppsala blev det uppladdning, under ledning av partiets styrelseledamot Yekbun Alp från Uppsala. På utsatt tid, 12.15, avgick så tåget från Vaksala torg mot Engelska parken. På grund av vägarbeten blev det en slingrande väg mot slutmålet för talen, poesin och musiken.

Väl framme var det värt varje steg och musiken fick deltagarna att dansa. Talarna Ilona (riksdagen) och Tobias (kommunen) som pratade om ”Allas Välfärd” fick gott om applåder och poeten och undersköterskan Ingrid Stenlund berörde med sina dikter om sorg och omsorg. Regionrådet Neil Olmerod påminde oss om när patienterna fick använda grytlock att slå med för att påkalla hjälp för larmknapparna inte räckte till.

Ingrid Stenlund

När vi fått en pension som inte går att leva på, en hemtjänst som kapats av kriminella och en sjukvård som sålts ut till det inte finns någon vård kvar, till de mest behövande, vill Vänsterpartiet ta tillbaka allas välfärd till medborgarna.

ordförande
Vänsterpartiet Knivsta