insändare
KF 25 mars

Det krävs samarbete för en fungerande demokrati

KF 25 mars 2020
Knivsta kommunfullmäktige 20200325

Pressmeddelande 20200415

När nya rekommendationer kom den 16 mars från Folkhälsomyndigheten som rekommenderade ökad social distansering, särskilt för personer över 70 år och andra riskgrupper, var Knivsta snabbt ute och ställde om till digitala sammanträden för kommunstyrelsen, nämnder och övriga möten.

För kommunfullmäktige gäller särskilda regler och vid sammanträdet den 25:e mars kom partierna informellt överens om en ordning där närvaron vid sammanträdet minskades till ett minimum med bibehållna styrkeförhållanden mellan politiska grupperingar. Ett parti, Knivsta.nu, har under hela processen backat in i den nya ordningen.

Efter flera avbrott i sammanträdet lyckades till sist fullmäktige den 25:e mars, trots motstånd från Knivsta.nu, besluta om möjligheten för enskilda ledamöter att delta på distans. Det är enligt lag avgörande att distansdeltagare kan delta på samma villkor som övriga fysiskt närvarande ledamöter.

Nu i april är smittspridningen och riskerna ännu större och ett arbete har pågått för att möjliggöra deltagande på distans. Tanken var att genomföra ett informellt test av distansnärvaro för att sedan i maj eller juni kunna genomföra sammanträden där riskgrupper kan delta på distans.

Övriga partier svarade redan i förra veckan ja på frågan om sammanträdet kunde genomföras på samma sätt som i mars. Tystnaden från Knivsta.nu har varit total tills idag, den 15 april, en dryg vecka innan sammanträdet då partiet efter påminnelse kort meddelar att ingen utkvittning accepteras.

Omedvetenheten om riskerna för äldre och andra riskgrupper är slående hos Knivsta.nu. I kristider krävs att vi alla är med och tar ansvar för att vårda vår demokrati utan att riskera människors hälsa. Ett minskat kommunfullmäktige med bibehållna styrkeförhållanden, säkerställer att de demokratiska processerna kan fortsätta utan att hälsan riskeras för ledamöter i riskgrupper som särskilt skyddas genom social distansering.

Så när KF precis som i riksdagen, kan kvittas ner har vi svårt att se varför KF inte skulle kunna hållas och viktiga beslut fattas och kan bara beklaga att Knivsta.nu inte vill bidra till säkra demokratiska processer i en svår tid.

Peter Evansson (S)
Klas Bergström (M)