kommungruppen
Daniel Lindqvist och presidiet

Rapport från KF den 25 mars

Christer Johansson i talarstolen, foto Olivia Bergström

Kommunfullmäktige den 25 mars gick mycket i Coronas tecken. Efter en överenskommelse mellan alla gruppledare var mötet nedbantat till 19 ledamöter som fick plats att hålla bra avstånd till varandra. Medan KS och SN i veckan genomför helt digitala möten och därmed minskat risken för spridningen av pandemin, tillät inte fullmäktiges arbetsordning att ha ett digitaliserat möte.

Information om Corona
Mötet inleddes med att kommundirektör Daniel Lindqvist informerade om hur kommunens medarbetare anpassar sitt arbete för att hålla kommunens verksamheter i gång. Många som kan sköter sina uppgifter hemifrån, för att precis som politiken minska de fysiska mötena. Som i hela landet saknas det lager med förbrukningsartiklar. Men än så länge fungerar verksamheterna och beredskapen för eventuella nya direktiv är god.

Fastställande av dagordning och beslut om ny arbetsordning
Att besluta om dagordningen brukar inte ta så lång tid i vanliga fall. Men nu är inte någonting som vanligt, så den här gången tog det en timme. Alla gruppledare var måndagen innan onsdagens möte informerade om att det jobbades med en ny arbetsordning för KF. En arbetsordning som, skickades ut till gruppledarna kvällen innan mötet, och tillåter vissa ur riskgrupper eller på annat sätt förhindrade ledamöter att delta fysiskt att kunna delta digitalt. Knivsta NU började med att rösta nej till förslaget som inte hade delgetts ledamöterna innan mötet. Men efter en hel del påtryckningar och ajourneringar gav till slut Lennart Lundberg med sig, och röstade under protest ja till det utskickade förslaget.

Omförhandling av 4-spårsavtalet
Här finns en hel del att läsa på sociala media från de partier som var mot att gå direkt på omförhandling enligt en elvapunktslista som fempartimajoriteten och KD kommit överens om. Därför nöjer jag mig med att delge Vänsterpartiets inledningsanförande: Tack för ordet.

Vänsterpartiet har sedan kommunens tillkomst uppmuntrat medborgares engagemang. En ständig dialog mellan politiken och medborgarna är för oss en viktig del av demokratin. Vi hoppas det blir ett kort uppehåll med fika och politik på torget då vi valt att ställa in vårt torgmöte nu på lördag. Vi fortsätter med dialog på nätet för alla intresserade.

Redan innan kommunen formellt bildats, och möjligheten för kommuner att införa medborgarförslag hade beslutats i riksdagen, drev jag frågan om att även de under 18 år skulle få lämna in medborgarförslag. Jag var även en av de drivande som fick kommunen att delta i SKR:s Nätverk för medborgardialog.

När så insamlingen av namn med syfte att begära en omförhandling av ”Avtal avseende bostadsbyggande i Alsike, Nydal och Nysala i Knivsta kommun” initierades under förra året skrev vi i juni 2019 på vår webbplats: ”Vänsterpartiet är positiva till medborgares initiativ och engagemang. Det är en viktig del av demokratin, som vi värnar. Vi kommer med stort intresse att följa det pågående medborgarinitiativet” Däremot har vi svårt att se hur svaren på den formulerade frågan för en folkomröstning ska ge någon vägledning vid en framtida förhandling.

Därför står vi bakom förslaget att lyssna på de Knivstabor som skrivit på insamlingen och gå direkt på förhandling. Bland de attsatser som finns med i förslaget till beslut tycker vi att det är bra att stationen i Alsike och påfarten vid motorvägen blir kvar. Att en av initiativtagarna får full insyn i förhandlingen är för Vänsterpartiet en självklarhet. Beträffande planerna för Nysala så står det i avtalet att dialog med Uppsala ska starta 2021. Slutligen gläder det oss att de subventionerade hyresrätterna finns kvar och utbyggnaden på landsbygden planeras vid kollektivstråken och därmed följer tidigare beslut.

Vänsterpartiet yrkar bifall till KS reviderade förslag till beslut.

Under debatten visste några redan resultatet av den inte genomförda folkomröstningen medan andra kommenterade dagens beslut som att förhandlingen med stat och region redan var avklarad. Vid voteringen fick förslaget till omförhandling, som ska vara avslutad senast 30 december 2020, bifall av 13 ledamöter medan 6 ledamöter yrkade avslag på omförhandling.

Inriktningsbeslut – Effektiv och nära vård
Om det var många och långa inlägg på förra ärendet var detta rekordsnabbt trots att alla partier var upp i talarstolen. Ett enigt KF beslutade att bifalla kommunstyrelsens förslag att aktivt på olika sätt medverka i förändringsarbetet med Region Uppsala inom strategin för närvårdssamverkan. Kommunfullmäktige beslutade även att uppdra till KS att arbeta för höjdprioritet för Knivsta kommun i utvecklingsplanen för Effektiv och nära vård.

Avslutning
Mötet fortsatte med beslut om några avgiftshöjningar för hemsjukvård och ledsagning samt återrapportering av praktikplatser för nyanlända. Efter besvarande av en motion om självsläckande belysning i kommunhuset , beslut om reviderat reglemente för intern kontroll och avgifter för registreringslotterier avslutades kvällens möte före 21.00 med några valärenden.

sammanfattat av
Christer Johanson