kommungruppen
Ulla Andersson

Vänsterpartiets höstbudget ger fler medarbetare i Knivsta

6 tim
Mer tid med barnen

Vänsterpartiet föreslår i sin höstbudgetmotion en kraftig omfördelning mellan rika och fattiga för att ha råd med permanenta och väl tilltagna satsningar på den gemensamma välfärden. För Knivsta skulle det innebära drygt 50 fler medarbetare.

– Vår budget syftar till att bryta den farliga trenden med ökade klyftor som regeringen blundar för. Ojämlikhet skapar ett samhälle som inte funkar bra. Vänsterpartiet inte bara inser, utan agerar efter att ekonomisk jämlikhet är nödvändig för att få ett Sverige där vi alla kan känna tillit och hopp inför framtiden, säger Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson.

I slutet av sommaren presenterade Jämlikhetskommissionen sin rapport som visade en skrämmande utveckling i Sverige, med ökade klyftor mellan en liten men allt rikare ekonomisk elit och den övriga befolkningen. Välfärdsstatens omfördelande funktion har helt avstannat. Intrycket förstärktes när regeringen presenterade sin höstbudget, förhandlad med C och L. Medan ägare till dyra fastigheter och storbolag får ytterligare skattesänkningar är satsningarna på arbetslösa tillfälliga och välfärdens tillskott till stor del tillfälliga.

Fler medarbetare i välfärden
Tvärtom är det i Vänsterpartiets budgetmotion. Här beskattas förmögenheter, arv och fastigheter progressivt, medan de satsningar som görs på välfärden är rejält tilltagna och permanenta.

Vänsterpartiets budgetmotion innebär totalt drygt 70 miljarder större satsningar än regeringens budget. Kommunerna får i Vänsterpartiets budget 26 miljarder mer 2021 än vad regeringen tilldelar. Av dessa går minst 30 miljoner till Knivsta vilket skulle ge drygt 50 fler välfärdsarbetare i förskolorna, äldreomsorgen, grundskolor och fritidshem.

Fria läromedel till vuxenstuderande
På grund av ökad arbetslöshet förväntas antalet vuxenstuderande öka framöver, så även i Knivsta. Utbildningsnämnden gör en prioritering på Komvux för att möta behovet. Det beloppet räcker än bit men med Vänsterpartiets satsning på 300 miljoner för fria läromedel till vuxenstuderande skulle fler arbetssökande Knivstabor få möjlighet till vidareutbildning.

– Komvux är en viktig andra chans för många, många människor och vi anser inte att tjockleken på ens plånbok ska avgöra om man har råd med kurslitteratur eller inte. Därför vill Vänsterpartiet att kurslitteraturen är avgiftsfri här precis som i resten av skolväsendet, säger Daniel Riazat, Vänsterpartiets utbildningspolitiska talesperson.

Vänsterpartiet Knivsta

För den intresserade finns här hela budgetmotionen som lades till riksdagen under hösten.