Ali, Fredrik och Tove

Ali Esbati på heldagsbesök i Knivsta

Kortare arbetstid var temat för Ali Esbatis heldagsbesök i Knivsta den 23 oktober. Dagen började med ett besök på äldreboendet Estrids gård, fortsatte efter lunch på Mikes med att träffa fackliga representanter i Facken Hus och avslutades med offentligt möte i Tilassalen.

Ali Esbati på Estrids gård

På Estrids gård togs vi mot av enhetschefen Monica Södergård, en medarbetare och en boende. Under samtalet runt ett bord i ett av de gemensamma utrymmena tillkom några fler boende som deltog i diskussionerna. Det blev prat om fastighetsfrågor, schemaläggning, vikarier och arbetstidsförkortning. Väldigt få av de sjuttiotalet anställda jobbade heltid och även om det var en god stämning i arbetslaget och medarbetarna trivdes på arbetsplatsen upplevde de sig inte hinna ge så mycket tid till de boende som medarbetarna ville. Det fanns en del idéer om att förbättra saker i huset men det upplevdes som trögt och framför allt om det handlade om underhåll och andra förbättringar i fastigheten. Med en bättre IT hoppas de i framtiden spara tid på schemahanteringen och löneutbetalningar.

I fackens hus oroades de fackliga representanterna för den höga arbetsbelastningen. Barngrupperna i förskolan är fortsatt höga, lärartätheten i skolorna är näst sämst av landets kommuner och de ofta bortglömda fritidshemmen har för många barn per enhet. Fritidshemmen som är en del av den pedagogiska verksamheten har problem att arbeta mot verksamhetens mål. Skolhälsovården upplevs som överbelastad och har svårt att hinna jobba förebyggande.

Till det offentliga mötet på kvällen bjöds det på kaffe och goda kakor som Malin Tollbom Kjell hade bakat. Ali visade en historisk kamp där arbetarrörelsen ständigt förbättrat sina möjligheter till ett liv även utanför arbetslivet. Men trots att utvecklad teknik skapat en ökad effektivitet under de senaste årtiondena har inget av det tillfallit arbetarna i form av kortare arbetstid. Senaste beslutet om kortare grundarbetstid togs på sjuttiotalet. Sedan for Ali hem med tåget och vi känner oss stärkta i den fortsatta kampen för bättre arbetsvillkor för Knivsta kommuns medarbetare.

Bland åhörarna på kvällen kunde vi i Vänsterpartiet Knivsta glädjas åt att få ännu en ny medlem. Men vi har plats för fler. Välkommen du också.