insändare

Ulla Berglund / foto Christer Johansson
Ulla Berglund

Insändare i Knivstabygden den 5 oktober 2016

Planeringen av stadsdelen Nydal i Knivsta är nu inne i ett kritiskt skede. När allt är klart kan så mycket som en tredjedel av Knivstas befolkning komma att bo där.

Vi ledamöter i Samhällsutvecklingsnämnden från kvartetten, fyra partier i opposition i Knivsta, har bestämt oss för att inte ställa oss bakom det förslag till planprogram som allianspartierna nu vill skicka ut på samråd. I grunden handlar vår kritik om att vi vill ha en starkare politiska styrning av hur Knivsta ska utvecklas. Istället för att exploatörerna får avgöra hur den nya Knivsta ska se ut.

Vi anser att alliansen i Knivsta inte lyssnat på den medborgardialog som inledde arbetet med Nydal och inte heller den vision som alla partier i Knivsta kommunfullmäktige ställt sig bakom. Planprogrammet saknar idéer för hur en ny, grön stadsdel där det är lätt att ta sig fram på cykel och till fots ska kunna förverkligas. Vi kommer att kräva att det tydligare ska visas hur det är tänkt att gång- och cykelvägar ska dras och hur man på ett säkert sätt ska ta sig till kollektivtrafik, skolor och förskolor i området.

Vi kommer också att kräva att planprogrammet stödjer den beslutade visionens mål om en hög ambition för tillgång till grönstråk och grönområden i det nya bostadsområdet. Mark till detta måste reserveras redan nu. Om grönytan i anslutning till årummet ska vara värd namnet stadspark måste den bli större. Lämpliga lokaliseringar för skolor och förskolor måste visas redan nu i planprogrammet. Det krävs för att se till att barn får tillgång till grönområden i undervisningen och till säkra skolvägar.

I visionen som fullmäktige beslutat om ingår dessutom en variation av boendeformer. Vi anser att planprogrammet ska ange att kommunen på sin egen mark ska prioritera uppförandet av en betydande andel bostäder med hyresrätt. Allt detta – och mer – som vi är kritiska till vill allianspartierna fixa ”sen”. Vi vill öka den politiska styrningen redan nu och delge medborgarna vår syn för att skapa tidig dialog.

Allianspartierna vill redan efter beslutet om samråd börja teckna avtal med exploatörer, trots att medborgarna i möten, dialoger och samråd ännu inte kunnat se och reagera på utformningen av området. Vi politiker har bara haft tillgång till förslaget en vecka. Vi ser också behovet av att Knivsta växer. Men till skillnad från alliansen vill vi att detta sker med politisk styrning och i dialog med medborgarna.

Anders Grönvall (S)
Mikael Rye-Danjelsen (KNU)