kommungruppen
Murteglet Sågentomten

Synpunkter på föreslagen utbyggnad på sågen

Ulla Berglund / foto Christer Johansson
Ulla Berglund

Här kommer Vänsterpartiets synpunkter som vi redovisat i samrådet i mitten på december 2014: Vänsterpartiet vill här lämna några synpunkter på detaljplanen för kvarteret Murteglet, Gredelby 7:80, 7:78, Knivsta kommun, Uppsala län.

Planförslaget ger intrycket av ett hastverk. Mycket är oklart eller direkt felaktigt redovisat, och viktiga grunder saknas. Inledningsvis kan man läsa att: ”Detaljplanens syfte är att möjliggöra en höjd exploatering jämfört med gällande detaljplan, samt att skapa förutsättningar för en mer stadsmässig karaktär längs Gredelbyleden.” I tidigare planer har syftet varit att åstadkomma en småstadskaraktär med centrumfunktioner som samtidigt ska utgöra en trivsam miljö för boende i området. Småskaligheten, som nu helt överges, var en effekt av den ambitionen. Det är svårt att förstå hur stadsmässighet från Gredelbyleden kan vara ett huvudmål när det gäller områdets kvaliteter. Vänsterpartiet vill se en plan som främjar attraktiva kvaliteter inom detta centrala område – för både boende, verksamheter och besökare. Någon vision för det verkar inte finnas, om det inte gäller att skapa maximal exploatering genom att tänja på lagar och föreskrifter, som var tänkta att åstadkomma goda miljöer för människor att leva i.

Vad som här menas med stadsmässighet förklaras inte men illustreras av möjligheten att ca 6 m från Gredelbyledens vägbana bygga en drygt 170 m lång byggnad, fem våningar hög på sidan mot leden. Vad är det för kvaliteter som uppnås på det sättet? Såvitt vi kan utläsa av bifogade illustrationer kan man från Gredelbyleden i framtiden titta rakt in till dem som bor närmast eller, i den östra delen, uppleva fasaden på ett parkeringshus. Vyn in mot centrala Knivsta blir ytterst begränsad. Storskalighet på längden, särskilt när det gäller huslängor utmed trafikleder brukar annars ofta associeras med miljonprogrammets mindre lyckade uttryck. Medan ”riktiga städer” snarare kopplas till kortare kvarter och därmed mer uppbrutna huskroppar och många möjligheter att se staden ur olika vinklar.

Höga och långa byggnader ger hårt beskuggade gaturum och friytor. Den föreslagna GC-vägen utmed Gredelbyvägen kommer under vinterhalvåret ge ett mörkt och förmodligen inte sällan dystert intryck. Kanske är det en del av den stadsmässighet som eftersträvas med den nya planen? Tegelmästargatan och den långsmala förgården på Gredelby 7:87 kommer under den mörkare årstiden vara mycket skuggig, om en 7-våningsbyggnad tillåts direkt söder om den. Det lilla parktorget i väster, som skulle kunna bli en någorlunda attraktiv mötesplats eftermiddag-kväll, får då nästan ingen sol.

Byggrätterna inom Gredelby 7:78 behöver definitivt utredas vidare. Möjligheten att bygga parkeringshus (med ev. centrumfunktioner) i 5/6 våningar ca 17 m från befintliga bostadshus är ett stort ingrepp i de boendes närmiljö och kommer att alstra mycket biltrafik utmed Ostmästargatan med ökade störningar som följd. Bullersituationen för huskroppen längs Gredelbyleden är besvärlig. Planförslaget innebär t.o.m. lägre krav än de föreskrifter som Boverket menar att man i undantagsfall kan tillämpa, dvs. maximalt 50 dBA ekvivalent ljudnivå för ljuddämpad sida för flertalet lägenheter samt för uteplats och gårdsytor. Här tillåter förslaget mer generellt 55 dBA. Det anser Vänsterpartiet vara oacceptabelt, likaså att tillåta daghem i en sådan miljö. Här måste alternativa platser sökas. En allvarlig fråga när det gäller buller från väg- och järnväg är att prognoser för trafik på Gredelbyleden respektive Ostkustbanan, med ett växande Knivsta i en växande region, inte överhuvudtaget diskuteras. Kvaliteten på området mellan Gredelbyleden och bebyggelsen kan förbättras om avståndet ökades så att det blir realistiskt att plantera träd utmed leden. En sänkning av våningshöjden mot leden till 3 våningar och en mindre rak fasad skulle också kunna ge något bättre miljö för såväl boende som de som rör sig utmed leden.

Vänsterpartiet anser att det inte är rimligt att ge byggrätt för ett 15 våningars höghus. Dessutom utan tydliga krav på utformning och framförallt utan att det är genomdiskuterat hur räddning ska gå till från de höga våningarna eller hur bullernormer ska klaras om bostäder tillåts. Här krävs absolut en klargörande utredning, som också beaktar kvaliteten på parktorget och garanterar en rimlig solbelysning – alltså ökar bredden mot söder från ca 12 meter till storleksordningen 30 meter eller mer. Möjligheten till visuell kontakt mellan Gredelbyleden och området innanför byggnaderna närmast behöver studeras från båda håll, vid parktorget och vidare längs hela kvarteret.

När det gäller Gredelby 7:80 kan vi konstatera att det är betydligt mer studerat och innehåller flera kvaliteter genom sin utformning med en relativt stor gård och även små platser utmed gatan. Det är ändå inte rimligt att tillåta en så hög exploatering utan att frågan om bilparkering är löst. Varför kan inte kvarteret byggas under? Det är, som påpekats, mycket tveksamt att belasta Gredelby 7:78 med ett sort parkeringshus. Med tanke på närmiljön vid Tegelmästargatan bör våningsantalet minska med minst två våningar. Ytterligare solstudier behövs för att klargöra förhållandena.

Sett i ett barnperspektiv ger Gredelby 7:80 rimliga kvaliteter för närmiljön, vilket inte någon annan del i den här planen gör. Närheten till skolan är bra, men vägen dit, dvs. hur det är att gå och cykla är inte tydliggjord. Med parkeringshus och ev. stora kontor ”långt in” i området kan biltrafiken t.ex. på Tegelmästargatan bli stor. Gång- och cykeltrafik ska enligt kommunens övergripande planeringsprinciper prioriteras. För att detta ska kunna göras behövs kompletterande utredning om den framtida trafiksituationen inom ”Sågenområdet” göras, och förslag redovisas som ger en säker och attraktiv miljö för gående och cyklande barn och vuxna. Och i den nya ”cykelstaden” behövs också goda parkerings- och förvaringsmöjligheter för cyklar.

Varför det lilla parktorget vid Gredelbyleden ska ha ungdomstema finns det ingen förklaring till. Unga människor är ju knappast de minst känsliga när det gäller buller och avgaser? Med tanke på platsens läge och den uttryckta önskan att minska Gredelbyledens barriärverkan borde väl detta avsnitt främst tjäna som en replipunkt för alla åldrar och framförallt som en länk till bl.a. nya Gredelbyskolan och ICA Kvantum, som kommer fortsätta utgöra slutpunkt på centrumstråket Ungdomarna bör givetvis ges utrymme i det offentliga rummet, på värdiga och sunda platser.

Beskrivningen av grönstrukturen är otydlig. Den handlar mest om det som finns eller planeras utanför området. Överblick saknas, dvs. sammanhangen går inte att utläsa. Innanför Gredelbyleden är det ändå uppenbart att det är ont om grönska. Det som kallas ”liten stadspark” är vad som annars brukar benämnas fickpark. Uppsplittringen i enbart småytor är problematisk. Med ökad exploatering och fler boende behövs mer omfattande och mer sammanhängande grönstruktur i området, som kan ge plats för lek och rekreation samt ekosystemtjänster som biologisk mångfald och fördröjning/rening av dagvatten. F.d. disponentvilans tomt ingår visserligen inte i nuvarande planförslag, men skulle kunna erbjuda en rik parkmiljö med många funktioner och bör därför tas in i en vidare studie av grönstrukturen i området.

Anpassning till ökad andel hårdgjord mark och en väntad ökad frekvens av häftiga regn sätter fokus på dagvattenhanteringen. Knivstaån är en mycket känslig recipient och såväl Gredelbyleden som alla nya gator och andra hårda ytor kommer att alstra förorenat dagvatten i ökade mängder. Fördröjning och rening kan ske i grönytor, men för att det ska kunna kombineras med goda upplevelsevärden krävs tillräckliga ytor, vilket inte redovisas i planförslaget.

Att ett stort företag, såsom redovisats officiellt vid samrådsmötet, vill etablera sig i Knivsta och få tillgång till et stort kontor är självklart intressant. Men det är inget skäl till att på lösa grunder kraftigt öka exploateringen i strid med tidigare visioner och beskrivningar. Behovet av kontor och bostäder kan tillgodoses genom en god planering i samklang med knivstabornas intressen såväl som med naturen. Och det kan inte rimligen lösas i ett kvarter genom exploatering i en skala som kan jämföras eller till och med överstiger den som gäller för stationsområdet i Uppsala, som faktiskt är vad som föreslås.

Vänsterpartiet menar att planförslaget måste omarbetas för att nå kvaliteter som gör Knivsta hållbart och attraktivt i längden!

• Beakta tidigare visioner om småstad och trivselvärden.
  • Komplettera underlag och anpassa planförslaget med avseende på buller, beskuggning och dagvattenbelastning.
  • Komplettera grönstrukturen för rekreation och ekosystemtjänster.
  • Se till att alla byggnader är säkrade hos räddningstjänsten.

Prioritera barns och ungdomars utemiljö inklusive säkra gång- och cykelstråk tydligt, så att inte biltrafik och parkering tar överhand.

Ulla Berglund