Åsa, Agnes, Göran och Malin

Partiledarbesök och lokal skoldebatt

Jonas Sjöstedt i Alsike skola

Vår partiordförande Jonas Sjöstedt besökte under dagen den 2:a december elever och personal på Alsike skola. Nyfikna ungdomar fick sina frågor om bland annat jämställdhet, klimatet och feminism besvarade.

På kvällen hölls öppet möte i skolans matsal inför en skara engagerade föräldrar och lärare. Jonas inledde mötet med att beskriva hur den borgerliga marknadsskolan i grunden förändrat det svenska skolsystemet, hur skolan som en gång var mötesplats för barn med olika klassbakgrund istället blivit en plats som cementerar klasstillhörigheten. De reformer som var tänkta att ge oss större valfrihet har istället tvingat fram en centralstyrd detaljplanering och kontroll av skolan.

Efter en frågestund med Jonas följde paneldebatt med Åsa  Andersson (Lärarförbundet),  Agnes Jonsson (Kommunal),  Göran Nilsson (M) och Malin Tollbom (V). Barngrupperna i Knivsta är bland de största i landet och de har vuxit under det borgerliga styret. Facken, med stöd av lärare bland åhörarna, betonade vad detta gjort för  lärandet och arbetssituationen. Moderaterna erkände problemen men ifrågasatte statistiken. Vi från Vänsterpartiet Knivsta försvarade vår position att skolans problem med för stora barngrupper kräver att barngrupperna minskas.

Vi vill tacka alla deltagare och särskilt Göran Nilsson, vars bidrag levandegjorde den demokratiska dialogen.

Sammanfattat av
Fredrik Rosenbecker