övrigt

Lasses sommartal i Gnesta

Det fanns mycket värme på det duggfuktiga torget i Gnesta.Lasse-i-Gnesta-2010

Det fanns mycket värme på det duggfuktiga torget i Gnesta.

Trots ett grått och småregningt väder söndagen den 8 augusti så fylldes torget framför scenen i Gnesta. Förutom Lasses tal fick vi bland annat höra Love Antell spela och sjunga och Jenny Wrangborg kom och läste dikter. Kallskänkan och poeten Jenny som tidigare på dagen tillsammans med Lars Ohly medverkat i TV4:s morgonprogram. Från scenen i Gnesta fick vi höra Jenny läsa dikten ”Vårt sätt att leva tillsammans kommer att ändras”.

Ida Gabrielsson var som vanligt riktigt vass i sitt tal och pratade om privata företagare som gör stora vinster på skola och vård: ”Bidragsfuskare jagas med ljus och lykta medan skattesmitarna tar en förstaklassbiljett till Monaco. Det är en fullkomlig skandal. Dom riktiga bovarna kommer undan samtidigt som välfärden dräneras. Vi ska bygga ett skatteparadis i ordets rätta bemärkelse, ett skatteparadis där människan sätts före marknaden. Lyxlivet för tjuvarna och banditerna är över. Vi ska hämta dom från Rivieran och ge dom en ståplats på flyget hem. Vi ska tömma aktieportföljerna och syna skattedeklarationen. Dom ska sättas bakom lås och bom. Skattepengarna ska oavkortat gå till att bygga vår gemensamma trygghet. Allt annat är ovärdigt ett land som Sverige.

Lasse pratade bland annat om skolan.
”Skolan behöver mer pengar och jag är beredd att satsa. Men jag vill ha en garanti för att pengarna går till att anställa fler lärare och förstärka skolhälsovården. Vinsterna hotar alla barns rätt till en likvärdig utbildning. En rödgrön utbildningsminister måste stänga dörren för det kortsiktiga vinstintresset. Pengarna ska stanna i klassrummen, sa Lars Ohly.”

Men Lars pratade också om att det inte behövs fler privata aktörer som kör tåg i Sverige. Det behövs fler spår att köra tågen på. Privatiseringen av bilbesiktning och apoteket kom också upp i talet. Bilbesiktningen kommer enligt alla inblandade att bli märkbart dyrare för alla bilägare. När det gäller privatieringen av apoteket är det enda som hänt att servicen har blivit sämre. Det finns ingen samordning som fanns tidigare. Vänsterpartiet vill också stoppa orätvisorna i hemtjänstsavgifter och införa en maxtaxa inom hemtjänsten. Högst 100 kr i timmen för hemtjänst oavsett var du bor.