Partiet centralt
ordförande Nooshi

Ny ordförande och nytt strategidokument på digital kongress

Ulla tackar Jonas

Kort rapport från Vänsterpartiets 43:e kongress, Tillsammans för jämlikhet.

Nooshi Dadgostar valdes enhälligt till ny ordförande under stående ovationer. I sin nyvalda styrelse på totalt 35 ordinarie och ersättare finns det 15 nyval. Jonas Karlsson från Uppsala blev omvald som ersättare i den nya styrelsen.

Kongressen antog även ett strategidokument som ska lägga fast partiets politiska målsättningar för framtiden.
– Vår största utmaning är att nå ut med vår politik ännu bredare än tidigare, på landsbygden och bland unga och LO-arbetare. För att göra det måste vi inte minst vrida det politiska samtalet till att handla om de frågor som faktiskt berör oss alla: starkare välfärd, trygga jobb och en utjämning av de ekonomiska och sociala klyftorna, säger Aron Etzler.
Kongressen beslutade i samband med strategidokumentet även att tillsätta en landsbygdspolitisk talesperson.

Det var mycket som var sig likt, samtidigt som allt var annorlunda. Under helgen den 31 oktober till den 1 november genomförde Vänsterpartiet sin 43:e kongress, Tillsammans för jämlikhet. Det var en digital, kraftigt förkortad, kongress med ombuden utspridda på åtta olika platser i landet. De utan symtom möttes i bland annat Sundsvall, Norrköping och Göteborg. Medan de som visade minsta symtom deltog hemifrån.

För Uppsaladistriktets delegation var det sex ombud som deltog på ett hotell i Stockholm medan tre ombud deltog hemifrån. Delegationsledare Hanna Viktoria Mörk höll i hop gruppen på ett föredömligt sätt, via Messenger. Bland de fyra motioner som fick bifall av kongressen fanns en motion om att föra in en tydlig organisatorisk och politisk strategi för och med den äldre generationen, i strategidokumentet, från Uppsalas vänsterseniorer.

Ulla Andersson fick det hedersamma uppdraget att  tacka av Jonas för det fantastiska arbetet som han lagt ner under sina år som ordförande. Det blev en känslosam avtackning och ett konstaterande att Jonas lämnar ett parti som landets populäraste partiledare. En partiledare som varit med och genomfört ett otal reformer som ändrat villkoren för många av landets medborgare.  Jonas lämnar nu ett parti som under hans ledning vuxit kraftigt både i antal medlemmar och i opinionen.

Nooshi avslutade kongressen med ett inspirerande tal om allt vi som parti har framför oss. ”Nu fortsätter arbetet att tillsammans bygga ett starkt, rött och hållbart samhälle. Vi har så mycket att uträtta! Vår uppgift är att återupprätta tron på att politik kan förändra. Vi ska skapa ett samhälle som hänger ihop. Där det är lätt att få jobb och där den som arbetar är trygg på jobbet. Där det går att få tag på en bostad med rimlig hyra, utan att stå i bostadskö i många år. Där den som slitit ett helt arbetsliv får en pension som det går att leva på. Vi ska se till att vända hopplösheten till hoppfullhet.
Nu kavlar vi upp ärmarna och jobbar tillsammans för att bygga det samhället. Jag ser fram emot att göra det tillsammans med er alla.
Nu kör vi!”

Sammanfattat av