Inför debatten

Radiodebatt i Stationshuset

Den 23 augusti debatterade samtliga Knivstas partier som ställer upp i det kommande valet till kommunfullmäktige. Frågor som i P4 Uppland debatterades i det gamla Stationshuset var samhällsbyggnad, skola och trygghet.

Det blev en del heta repliker när debatten om samhällsbyggnad kom in på förhandlingen med staten om fyra spår och kommunens utbyggnad. Vänsterpartiet, som röstade för avtalet i kommunfullmäktige den 13 december 2017, känner oss trygga med det som finns i den bilaga som är en del av avtalet. Där står bland annat om utvecklad kollektivtrafik som Upplands Lokaltrafik ska bygga ut i kommunen, att det ska byggas 30 procent hyresrätter och att avtalet ska ses över årligen. Det senare verkar inte vara känt av alla Knivstabor då det kom som en överraskning för minst en Knivstabo i publiken.

Knivstas evigt låga lärartäthet börjar nu märkas på de utslitna lärare som inte längre orkar. Sjukskrivningarna ökar, betygen sjunker och elevernas psykiska ohälsa är nu högst bland länets kommuner. Medan moderaterna redan 2019 vill ge varje elev en dator eller Ipad vill Vänsterpartiet vänta med digitaliseringen och i stället anställa tio lärare. Vi behöver utöka elevhälsoteamet med fler medarbetare som stöd till lärarna och eleverna, varför Vänsterpartiet vill se fler vuxna i skolan.

Samtliga nio i panelen svarade Ja på frågan om de kände sig trygga i Knivsta? Flera partier framförde i alla fall behov av ordningsvakter, övervakningskameror, fler poliser och en tryggare stadsplanering. Detta trots att debattledarna Niklas Clarkson och Hannes Nelander kunde visa, från polisens rapportering, att brottsligheten sjunker i Knivsta, från en redan låg nivå. Men även om panelen känner sig trygga i Knivsta höll flera representanter med varandra om att andra kan känna sig otrygga. Vänsterpartiet framförde en önskan om att tänka på hur vi som förtroendevalda kommunicerar tryggheten i vår kommun. När tillräckligt många ropar efter övervakningskameror, fler poliser och hårdare straff kan ju medborgare bli oroliga utan att det finns så mycket att vara orolig för.

Hela Panelen

Debatten avslutades med att varje parti fick 30 sekunder och här följer Vänsterpartiets 30 sekunder:

”Vänsterpartiet har visionen om ett jämlikt Knivsta som är till för alla. Barn och ungdomar som trivs i skolan och har ett rikt fritidsutbud. Ett arbetsliv med kortare arbetstid, där alla orkar jobba till pensionen. Hyresrätter som matchar efterfrågan och fri kollektivtrafik på ungas fritid.

Slutligen måste vi tillsammans stoppa den psykiska ohälsan bland dagens unga. Vänsterpartiet vill att alla unga ska få tillbaka framtidstron och sin psykiska hälsa.”

Lyssna på hela debatten igen