Invigningstal

Invigning av cykelvägen Knivsta Vassunda

premiärcykling på nya leden
Premiärcykling på nya leden

Ännu ett av Vänsterpartiets vallöften uppfyllt. I dag invigdes den efterlängtade cykelvägen mellan Vassunda och Knivsta. Ett samarbete mellan Region Uppsala, Trafikverket och Knivsta kommun har resulterat i en trevlig och lättcyklad cykelväg som också går utmärkt att gå och springa på.

Det var ett av flera vallöften som Vänsterpartiet varit med och fått igenom under de senaste fyra åren. Men ingenting går att genomföra ensam och som Trafikverkets representant, Ivan Andic, sa i sitt invigningstal är det många organisationer och medborgare som lobbat för den nu färdiga cykelvägen. Det var också många av medborgarna på plats och av dessa cyklade också en stor del till Vassunda där det bjöds på fika och ytterligare en invigning. Den här gången var det den nya tillgänglighetsanpassade busshållplatsen som invigdes.

Förutom Ivan Andic var även Region Uppsalas regionråd Jenny Lundström (MP) och Knivstas kommunalråd Klas Bergström (M) med och talade samt klippte band. I Vassunda väntade inte oväntat Ylva Dahlström och påminde alla om att nu är det bara att fortsätta med cykelvägen längs 255:an till Flottsund vid gränsen mot Uppsala. Det finns fem ansökningar som slåss om tre platser, så vi som vill se cykelväg från Vassunda till Uppsala håller tummarna.

Så tack till alla inblandade till en bra cykelväg och grattis till alla Knivstabor som nu kan ta sig tryggare mellan Vassunda och Knivsta.

ordförande V Knivsta