Petra på perronen

Gratis kollektivtrafik i sommar för Knivstas unga

Maria

Stort tack till alla trevliga värmande möten på en i övrigt kall och blåsig perrong på Norges stora dag den 17 maj.

Vänsterpartiet Knivsta informerade tågpendlare om bakgrunden till att 1 646 av Knivstas ungdomar snart får ett gratis UL-kort i sin brevlåda. Ett kort som gäller i hela Uppsala län hela sommarlovet. Detta blev verklighet tack vare Vänsterpartiets krav i senaste budgetförhandlingarna med regeringen. Alla barn har rätt till ett bra sommarlov, oavsett om föräldrarna har mycket eller lite pengar.

Knivsta är en stor kommun och alla bor inte granne med bästa kompisen eller har ridhuset runt knuten. Därför vill vi i Vänsterpartiet Knivsta, på sikt, göra som Hallstahammar, Avesta och Kiruna och införa fri kollektivtrafik på fritiden för alla mellan 7 och 19 år. Samtidigt som vi underlättar för sociala kontakter och fritidsaktiviteter, uppmuntrar vi också till miljövänliga vanor för framtiden.

På vägen mot det målet gratulerar vi de Knivstaungdomar, som slutar sexan upp till de som slutar 2an på gymnasiet, som snart får sitt UL-kort och gläds åt sommarens jämlikhetsreform som inte kommit till utan Vänsterpartiet vid förhandlingsbordet.