Trevligt möte inför 1 maj

Röd lördag 25 april -15

Tack alla Knivstabor som besökte vårt tält den 25 april. Det blev många trevliga samtal om Knivstas utveckling men även om internationella frågor som berör. För som några sa: ”Vi bor inte i en isolerade bubbla utan påverkas av vår omvärld.” Tack även till Jaya som bjöd på ännu en försvinnande god hembakt kaka till kaffet.

Partivänner delade ut många exemplar av vår länstidning Upplandsfolket som hade temanummer inför 1 maj. Jonas Sjöstedt, som kommer till Uppsala på 1 maj, hade skrivit en krönika. Jonas fokuserar på arbetsmarknaden och säger om 1 maj att det är en dag då vi samlar hopp och energi som hjälper oss i den mer vardagliga politiken resten av året. Den nuvarande otrygga arbetsmarknaden behöver förbättras med fler kollektivavtal. Att inte kunna planera sitt liv med bostad och ekonomi drabbar många och värst är det för kvinnor, som oftare har otrygga anställningar.

Det fanns också artiklar om kollektivtrafik, vård och läget i Syrien. Från Knivsta fanns en notis om vår motion angående kartläggning av ekosystemtjänster i kommunen. En motion som just nu är en viktig del i den grönstrukturplan som Knivsta håller på och tar fram.

noterat av