Knivsta Marknad

Knivsta Marknad med EU debatt

Blommor till Micke av Maria

En intensiv och trevlig dag med många intressanta samtal om Europa, Sverige och Knivsta. Många marknadsbesökare delade vår uppfattning om att fler beslut borde tas i respektive hemland och inte i Bryssel. Jämställdhet, invandring och finansiering av välfärden var några ytterligare frågor som diskuterades. Ballonger blåstes och delades ut, kaffe dracks och kolorna gick åt. Det hanns även med en del samtal om brist på barns och ungas möjlighet till fritidsaktiviteter, i Knivsta.

Den nya placeringen av samtliga politiska partier mot kommunhuset vid Tivolit var inte optimal. Skuggan var skön till att börja med men sedan blev det kallt. Marknadsbesökarna kom inte förbi spontant, då det inte blev något naturligt stråk förbi partierna. De som däremot kom fram var intresserade av att diskutera politik, vilket bidrog till att det blev en hög kvalitet på mötena.

Hög kvalitet tyckte vår EU-parlamentariker Mikael Gustafsson även att det var på EU-debattens moderator Joel Svanberg. Samtliga partier som är representerade i Knivsta kommunfullmäktige hade en representant i debatten. Jätteroligt att se en fullsatt Tilassal med en strålande sol och Marknad utanför. Den stora skiljelinjen som kom fram i debatten var synen på handelsavtal och välfärd. Borgerliga partierna tyckte att det var viktigare för företagen att få göra vinster och teckna frihandelsavtal än, som Vänsterpartiet vill, jobba för ett humanare Europa med en välfärd som fungerar. SD märkte denna gång ut sig på att förslå förbud på tiggeri och därmed slå på de fattiga i stället för att driva en politik med mål att utrota fattigdomen.

Vänsterpartiet var ganska ensamma om att prata om kvinnors villkor i såväl arbetslivet som rätten över sin egen kropp. Det feministiska originalet (V) leder just nu jämställdhetsfrågorna i Europa, med Mikael Gustafsson som ordförande i jämställdhetsutskottet. Det räknar vi med att göra även efter söndagens val då vi, med ökat stöd, representeras i parlamentet med minst två Vänsterpartister.

Fritt ur minnet av