insändare

Insändare i Knivstabygden den 16 november

Malin Tollbom
Malin Tollbom/foto Jeanette Escanilla

Det finns många idag som funderar på vilken äldreomsorg de kommer att få när de blir äldre. Andra oroar sig över om deras anhöriga får den hjälp de behöver. Medarbetarna i Knivstas äldreomsorg gör ett fantastiskt och viktigt jobb och många gamla får den hjälp de behöver. Men det kunde vara bättre.

I ett debattinlägg den 9 november skriver tre moderater om ett omsorgslyft för medarbetarna samtidigt som socialnämnden ska spara 1, 5 miljoner. Vi får inte ihop det – hur kan man spara samtidigt som man ska satsa? I vänsterpartiets budgetförslag finns ingen besparing. I vår riksdagsbudget satsas tre miljarder till 2014, för fler anställda och mer utbildning i äldreomsorgen. Det skulle ge välbehövlig ökning av Knivstas möjligheter att satsa på äldreomsorgen.

För en tid sedan genomfördes en stor enkät i Norrköping där de äldre fick svara på frågan: ”Vad är viktigt för dig?” Ingen svarade att det viktiga var vilket företag som skulle utföra beviljad hjälp. Men i Knivsta tycker moderaterna att ”God äldreomsorg är att kunna välja vem som utför.” Det är ofattbart att Knivstabornas inbetalda skattepengar fortsätter försvinna till vinster i olika privata bolag utan ett enda bevis på att det varken blir bättre för brukaren eller billigare för kommunen.

Vänsterpartiet i Knivsta vill se en ”Verklig valfrihet i vardagen” för kommunens äldre på boenden och i hemtjänsten. Därför vill vi att den första frågan när undersköterskan kommer ska vara: ”Vad vill du ha hjälp med i dag?”.

I vänsterns Knivsta ska man våga bli gammal.

Christer Johansson (V) gruppledare
Maria Fornemo (V) ersättare i kommunfullmäktige