Christer och Gunnar gräver för nya hyresrätter

Billiga hyresrätter högst på Alsikebornas lista

Några timmar innan snön kom hann Vänsterpartiet Knivsta genomföra ännu en Röd Lördag i Alsike. Många av besökarna valde att prioritera satsningar i framtida budgetar och högst på önskelistan kom prisvärda hyresrätter tätt följt av fler utbildade vuxna i skolan. Därefter ströröster på fri frukost, lägre kulturskoleavgifter, fler sommarjobb och sex timmars arbetsdag.

Som upplysning kan jag nämna att Knivstabostäder var beviljade statligt stöd för sina hyresrätter i Alsike. Men med den så kallade servettbudgeten i december 2018 röstade M och KD med hjälp av SD bort det stödet varpå hyrorna blev högre än planerat.

Christer och Gunnar gräver för nya hyresrätter
Christer Johansson och Gunnar Ormeus tar första spadtaget för hyresrätter i Alsike 2021.

Utanför Coop, medan regnet fortsatte att falla, fikades det och blev det flera trevliga samtal om medborgardialog eller inte medborgardialog, HBTQI – frågor, drömmar om Anfield, vikten av blandad bebyggelse, en hel del lokal fotboll och second hand samt återvinningsbutiker.

Stort tack till alla som kom förbi vi återkommer till Alsike, den 27 april, med mer kaffe och politik. Hoppas vi ses.