kommungruppen
Ylva och Matilda

Rapport från 2024 års första KF

Innan fullmäktige började sina förhandlingar överlämnade Ylva Dahlström 4 000 namnunderskrifter med stöd för gång- och cykelväg längs riksväg 255 till kommunstyrelsens ordförande Matilda Hübinette. Många grannar och andra supporters fanns med vid överlämnandet.

Ylva lämnar över 4 000 namnunderskrifter till Matilda

Kommunalråden informerar
Vårens första kommunfullmäktige och Matilda Hübinette (KNU) börjar med att informera om ekonomin. Trots stora försämringar i ekonomin är resultatet för 2023 ett plus på 14,2 miljoner.

Vidare informerar Hübinette om att Knivsta kommun har tecknat ett medborgarlöfte med polisen för brottsförebyggande och trygghet. Polisnärvaro för att öka tryggheten och också motverka våld i nära relation. Uppsökandegruppen har också en viktig roll för att förebygga brottslighet. Samtliga partier är eniga om att detta är ett viktigt medborgarlöfte.

Thor Övrelid (M) lyfter det viktiga arbetet som Försvarsutbildarna gör där Knivstas Alf Ahlstedt är representant. Det är en frivilligorganisation som informerar och utbildar oss medborgare om vad vi kan göra för att trygga vår säkerhet vid kris. Mer info kan fås på Försvarsutbildarnas hemsida.

Interpellation om Gång- och cykelväg längs väg 255
Interpellation från Christer Johansson (V) till Mikael Rye-Danjelsen (KNU) ordförande i Samhällsutvecklingsnämnden.

Vänsterpartiet delar helt styrets prioritering av god välfärd i ett grönt, trivsamt och tryggt Knivsta. Ett av de viktigaste målen för att Knivstaborna ska kunna färdas väl i det gröna Knivsta är att följa den av fullmäktige beslutade: Trafikstrategi för Knivsta kommun 2014 – 2025. Vi är snart i mål då 2025 är mycket nära och arbetet med nya strategier har påbörjats. Men redan nu behöver vi starta arbetet med gång- och cykelvägen längs 255:an.

Efter ett mångårigt engagemang från Ylva Dahlström och boende längs väg 255 finns i dag ett stöd från över 4 000 Knivstabor, Länsstyrelsen, Upplandsstiftelsen, föreningsliv och företagare. Nu är det dags för Knivstas ledning att ta sitt ansvar. Det blir inte billigare att vänta.

Trafikverket lyfter i sin åtgärdsvalsstudie gång- och cykelvägen längs väg 255 som första prioritet bland Knivsta kommuns cykelvägsbyggen.

Kommer ni i pågående budgetarbete bemöta de över 4000 Knivstaborna och prioritera cykelvägen längs 255:an? undrar Johansson i sin interpellation.

På frågan svarar Rye-Danjelsen (KNU) att alla infrastrukturprojekt berör alla våra invånare och behov. Nytta samt ekonomi behöver vägas samman. GC-vägen längs med 255:an kommer att vara ett av dessa projekt.

Vänsterpartiet ser fram emot detta och kommer att följa detta noggrant. Rye-Danjelsen påstår därefter att förra styret inte prioriterade denna gång- och cykelväg.

Harriet Swanberg (S) delger att förra styret visst prioriterade byggnationen av gång- och cykelvägen. Detta prioriterades ned av nuvarande styre i samhällsutvecklingsnämnden den 3 juli 2023, informerar Swanberg.
”Det är dags att sluta upp och skylla på förra majoriteten och istället börja ta ansvar för sina egna beslut. Det är det nuvarande styret som sett till att cykelbanan flyttats fram ännu en gång, ingen annan” avslutar Harriet Swanberg (S).
Den starkt utökade biltrafiken innebär att mer behöver göras för att säkra tryggheten längs vägen mellan Vassunda och Uppsala, säger Thor Övrelid (M).
Förändringen i Regionens styre talar för att vi får en satsning på gång- och cykelvägen, tillägger Peter Bergkvist (MP). Socialdemokraternas Britt-Louise Gunnar tycker att det är dags att styret i Knivsta tydligt visar att man vill prioritera gång- och cykelväg längs 255:an.
Lotta Wiström (L) är samstämmig med föregående talare.

Christer Johansson, från kommunens webbsändning

Christer Johansson (V) avslutar med att tacka Mikael Rye-Danjelsen (KNU) för debatten, men tycker att det vore klädsamt om ordförande Mikael höll sig till sanningen.
”Det är nuvarande styrets beslut den 3 juli 2023 som har försenat starten av denna, som Knivstaborna tycker, viktiga cykelväg, inget som Vänsterpartiet påstås ha prioriterat för fem år sedan.” säger Christer Johansson (V)

Interpellationen avslutad och Vänsterpartiet fortsätter arbetet för en gång/cykelväg!

Motion (L) om SFI-undervisning för Ukrainska flyktingar
Liberalernas Lotta Wiströms motion presenteras; ukrainska flyktingar ska erbjudas utbildning i svenska för invandrare (SFI) samt att kommunen ska söka ekonomiskt stöd för att kunna erbjuda SFI i kommunens regi. Motionen ansågs besvarad i och med att detta nu är pågående. Mycket bra motion.

Motion (V) om Fri frukost till skolelever
I en motion föreslår Vänsterpartiet att Knivsta kommun ska profilera sig som en barnvänlig kommun genom att före skolstart införa fri frukost för de som önskar i alla kommunala skolor och förskolor. Christer Johansson (V) yrkar på bifall på Vänsterpartiets motion och anser att de barn som behöver ska kunna få gratis frukost.

Efter en längre debatt om kostnader, föräldraansvar och att vissa elever redan får stöd avslogs motionen.

Ändring av Mål och budget 2024
Styret föreslår (redan!) en ändring av mål och budget 2024 med planeringsramar 2025–2027, där 30 miljoner kronor tas från resultatutjämningsreserven. En reserv på totalt 80 miljoner som byggdes upp under förra mandatperioden. Att ta pengar från resultatutjämningsreserven kritiserades av styret under förra året, men här görs nu en kovändning. Vänsterpartiets förslag till mål och budget 2024 med planeringsramar 2025–2027 lades fram i höstas och där rördes inte resultatutjämningsreserven.

Boo Östberg (C) anför att det finns medel i resultatutjämningsreserven tack vare exploateringsintäkter. Exploateringsintäkter som nuvarande styre vill bli mindre beroende av…
Med styrets politik kommer det eka tomt i ladorna vid mandatperiodens slut, säger Thor Övrelid (M).

Anna och Said
Anna Svensson och Said Hodzic båda (V)

Ny prislista för Hälsohuset – Ny förbundsordning för brandkåren Attunda – Krisberedskap
Under kvällen togs även beslut om reviderad prislista för Hälsohuset. Efter återremiss av ärendet har priset för barn justerats så att höjningen blir lägre för barn än för vuxna. Kommunfullmäktige godkände den nya förbundsordningen för Kommunalförbundet Brandkåren Attunda med ny kostnadsfördelning.
Kommunfullmäktige antog under kvällen Program för krisberedskap 2024–2027, vilken ska ange kommunens övergripande mål och inriktning för arbetet med krisberedskap under mandatperioden.

Ett första kommunfullmäktige med bra debatter är till ända.

/ Christer Johansson, gruppledare Vänsterpartiet