Tåg på Knivsta station

Synpunkter på spårdragning genom Knivsta

Till Trafikverket 1 feb 2024

Här kommer Vänsterpartiets synpunkter på dragning av spår genom Knivsta kommun. För resenärerna, klimatet och näringslivet.

För att få de goda kommunikationer som Knivstaborna väntat länge på menar Vänsterpartiet Knivsta att de nya spåren behöver dras enligt alternativ A. Det vill säga parallellt med de nuvarande spåren.

Bättre för framtida resenärer
Genom att välja detta alternativ får vi en upprustning av de nuvarande spåren genom kommunen, med stationer vid Alsike och Knivsta och en säker över- eller undergång vid bomkorsningen. Vänsterpartiet Knivsta ser gärna stationsbyggnader vid de två stationerna.

Det kommer även öka möjligheten att framtida regionaltåg stannar i Knivsta om vi väljer alternativ A. Det kommer bli några tuffa år under byggtiden men slutresultatet ska sedan finnas långt in i framtiden och tjäna många framtida resenärer. Totalt sett kommer det bli lätt att välja kollektivt resande.

Möjliggör klimatsmarta val
Fullt utbyggt kommer alternativ A att bli en stor vinst för klimatet och det kommer att spara skogs- och jordbruksmark, samt industrimark och möjlighet för djurliv och rekreation vid E4:an, genom minimerade barriäreffekter.

Genom att dra spåren växelvis till väster respektive öster om nuvarande järnväg får vi minimal inverkan på närliggande bostäder, förenklar för tekniska utmaningar och minimerar påverkan på omgivningen och miljön.

Gredelby hagar
Gredelby hagar med Trunsta träsk

Bra villkor för näringslivet
Dragningen av spåren enligt alternativ A kommer bidra till bättre förutsättningar för befintligt och nytt näringsliv att verka i Knivsta kommun. De allmänna platserna är utbyggda så att utformning, materialval och gestaltningen är hållbara i alla tre dimensioner samt genomtänkta för att klara av att möta framtidens behov av klimatsmart arbetspendlande.

Väljer vi E4:an går vi miste om en överbyggnad av bomkorsningen, möjligheter att samarbeta om ett uppvärmt stationshus och eventuella regionaltågsstopp. Vi missar även en upprustning av befintliga spår genom kommunen.

Vänsterpartiet Knivsta

Christer Johansson (V)