Partiet centralt
Jonas och Hanna

Jonas Sjöstedt toppar EU-valsedel

Med klimatet i fokus tar Jonas Sjöstedt åter sats mot Europaparlamentet. På andra plats valde valkonferensen Hanna Gedin som precis som Jonas vill bryta trenden med den allt större högerextrema politiken i Europa.

Tillsammans med övriga vänsterrörelser i EU-parlamentet är Jonas och Hanna hoppfulla och menar att: ”Vi kan ändra det här tillsammans”. Allt mer lagstiftning hamnar i parlamentet och det påverkar svenska arbetsvillkor,  tågen, bostäder och elpriser för att nämna några områden där det finns tydliga skillnader på höger och vänsterpolitik i EU-parlamentet.

Konferensens stöd till Palestina

Det är mycket som står på spel i valet den 9 juni och Jonas menar att det är ett viktigt arbete som behöver göras. För klimatet och även för stödet till Ukraina och palestinierna i Gaza.

På valkonferensen avtackades Malin Björk efter sina 15 år i Bryssel, varav de tio senaste som ledamot i parlamentet. Malin menade att det var ett lätt beslut att inte kandidera för ännu en period. ”Lätt att lämna över till Jonas och Hanna” tyckte Malin och passade på att hylla Eva-Britt Svensson som hon jobbade ihop med de fem första åren som politisk tjänsteman med fokus på jämställdhet.

Malin, Christer, Jonas och Hanna

Uppsaladelegationens fyra ombud pläderade för länets kandidat Ilona Szatmári Waldau som fick behålla sin femtonde plats på valsedeln. En valsedel som efter några timmars pläderingar och omröstningar blev helt enligt valberedningens förslag.

Uppsaladelegationen med ombud och ersättare
Uppsaladelegationen med ombud och ersättare inkl. partistyrelsens Yekbun Alp och riksdagsledamot Ilona Szatmári Waldau.

Partiordförande Nooshi Dadgostar inledde hela  valkonferensen med ett inspirerande tal om vikten av att svenska folket deltar i detta viktiga val som påverkar vardagen för så många i hela landet.

Nooshi ville se en större respekt för de som gör jobbet i välfärden, på byggarbetsplatser och tågen. Hon vill se enighet istället för splittring samt mer av jämlikhet och klimatomställning.

”Om inte du röstar gör någon annan det åt dig.”
”Om inte du reser dig, kommer någon annan att sätta sig på dig”
Nooshi Dadgostar

Vänsterpartiet har nu rekordmånga medlemmar och tillsammans kommer vi jobba för att öka valdeltagandet bland vänstervänner. Det behövs mer vänster i Bryssel!

Rösta på Vänsterpartiet den 9 juni.

ersättare på Vänsterpartiets valkonferens.