Perrongen i april 2023

Nyårshälsning från Vänsterpartiet Knivsta

Så här på årets sista dag passar vi på att glädjas över att så många Knivstabor under året valt att bli medlemmar i Vänsterpartiet Knivsta. Vi är nu rekordmånga som tillsammans kämpar för ett solidariskt och jämlikt Knivsta.

Men det är lätt att tappa tron på framtiden när man ser hur det ser ut i omvärlden med brutala krig, klimatförändringar och ökad ojämlikhet. Sverige är det land som har den snabbaste ökningen av ekonomiska klyftor med ökad ekonomisk utsatthet och störst ökning av antalet miljardärer. Inte känns det bättre när vi ser hur allt fler medborgare tappat tron på demokratin och auktoritära krafter ökar sitt inflytande i allt fler av Europas länder.  I Knivsta sjönk valdeltagandet, för första gången, i senaste kommunvalet 2022 vilket känns oroande.

Sverige är väg mot en välfärdskollaps där medarbetare flyr den ohållbara arbetsmiljön inom välfärdsyrkena. Inför 2024 fattas det över trettio miljarder kronor för att behålla nuvarande verksamhet i kommuner och regioner. Vänsterpartiet vill öka statsbidragen till kommunerna och klimatarbetet. För Knivsta skulle det innebära ett trettiotal fler medarbetare i skolor och andra viktiga verksamheter för kommunens barn och unga. Regeringen vill bygga ungdomsfängelser.

I valet 2022 var Vänsterpartiet ett av två partier som ökade medan fem partier tappade platser i kommunfullmäktige. Vi kommer fram till nästa kommunval att använda förtroendet till att göra vad vi kan för Knivstabornas bästa. Vi kommer prioritera klimatarbetet, barn & unga, medborgarinflytande och villkoren för kommunens medarbetare. Det innebär bland annat att vi kommer kämpa för gång- och cykelväg längs 255:an, fler fotbollsplaner, medborgardialoger vid framtagande av de nya planer som ska tas fram under 2024 och befria lärare och andra medarbetare från den föreslagna så kallade angiverilagen.

Jonas Sjöstedt kandiderar till EU

Men redan 2024 har vi ett viktigt val till Europaparlamentet där vi hoppas på ett ökat valdeltagande i Knivsta. Många beslut som tas i parlamentet i Strasbourg påverkar även oss i Knivsta så använd din röst den 9 juni för ett bättre klimat då EU just nu ligger före den svenska regeringen i klimatarbetet. Med en stark vänster i EU får vi en politik för bättre järnvägstrafik, billigare el och ökad demokrati samt jämställdhet.

Gott Nytt År

gruppledare