insändare
Akkis

Ge välfärden i Uppsala län mer pengar

Införd på UNT Debatt 11 december 2023

Regeringen har aktivt valt skattesänkningar framför satsningar på välfärden, skriver Ilona Szatmári Waldau och Christer Johansson.

Sveriges kommuner och regioner är väg mot en välfärdskollaps där medarbetare flyr den ohållbara arbetsmiljön inom sjukvården och andra områden inom välfärdsyrkena. Enligt Sveriges kommuner och regioner (SKR) fattas det över trettio miljarder kronor 2024 för att behålla nuvarande verksamhet.

Region Uppsala pekar på ett underskott för Akademiska sjukhuset under 2023 på minst 800 miljoner och larmen om stängda avdelningar har redan hörts. (UNT Debatt 20 nov-23). Även i Knivsta tvingar styret verksamheter att minska personalen för att klara den otillräckliga tilldelningen.

Regeringen skapar en kris genom sin passivitet och underfinansiering av vår gemensamma välfärd. Samtliga landets regioner och var tredje kommun visar underskott i år och det blir ännu fler 2024.

Sverige är ett rikt land, ändå är elnäten gravt eftersatta och järnvägen en tragedi. För att pressa ner utsläppen är det helt avgörande att göra de stora investeringarna i hållbara transporter, elproduktion och energieffektivisering. Alla vet att vi måste ställa om för klimatet och för oss är det självklart att det även måste påverka den ekonomiska politiken.

Det går att undvika de kommande nedskärningarna i välfärden men regeringen väljer istället skattesänkningar för dem som redan har mest. Vänsterpartiet väljer att stötta kommunerna men också att stödja hushållen i den ekonomiska krisen. Bland annat vill Vänsterpartiet permanent höja barnbidraget med 400 kronor. Det har urholkats de senaste åren och föreslås höjas från 1250 kronor till 1650 kronor i månaden. Andra förslag är ett riktigt högkostnadsskydd i tandvården och en Sverigebiljett för billigare regional kollektivtrafik: 450 kronor per månad i hela landet.

Christer och Ilona
Christer Johansson och Ilona Szatmari Waldau

Vänsterbudgeten innehåller också ett omfattande investeringsprogram för klimatet. Med 700 miljarder kronor under 10 år för att snabbt ställa om transporter, energi och bostäder.

Det är en pressad situation för dagens unga. Drygt var fjärde ung vuxen bor fortfarande hemma hos sina föräldrar, och majoriteten av dessa gör det ofrivilligt. Bygg- och bostadskrisen drabbar framförallt de unga väldigt hårt. Det visar en ny rapport från Hyresgästföreningen.

Den svenska bostadsmarknaden är ett haveri. Bostadsbyggandet har till följd av en oansvarig politik tvärnitat. Vi ser oseriösa hyresvärdar och ockerhyror, och en enorm bostadsbrist. Bland annat Byggnads och Sveriges allmännytta kräver nu att en kriskommission tillsätts.

Men där regeringen och SD misslyckas och driver en politik som förvärrar byggkrisen, har vi lösningarna som kan få igång bostadsbyggandet och satsar på hyresrätter med rimliga hyror:

❗️Återinför det statliga investeringsstödet för nybyggnation

❗️Ge bostadsbolag möjlighet att ansöka om statliga topplån

❗️Satsa på klimatsmart renovering och energieffektivisering i det befintliga hyresbeståndet

❗️Ge den statliga banken SBAB i uppdrag att pressa de oskäligt höga bolåneräntorna

❗️Inrätta ett statligt byggbolag som fokuserar på att bygga hyresrätter med rimliga hyror

I Knivsta har styret i ett desperat försök att rädda 2024 kommit med en historiskt sen ändringsbudget där de använder en stor del av det överskott som den tidigare majoriteten lämnade efter sig efter fyra år.

Trots det har flera verksamheter en mycket ansträngd ekonomi och minskning av medarbetare sker inom flera verksamheter. Med Vänsterpartiets förslag till statsbudget skulle Knivsta i stället få ökat statsbidrag motsvarande cirka 30 nya tjänster.

Ilona Szatmári Waldau (V)
riksdagsledamot Uppsala län

Christer Johansson (V)