kommungruppen

Rapport från 2023 års sista KF

Kalenderårets sista kommunfullmäktige

Kommunalråden informerar
Matilda Hübinette (KNU) började med att informera att den ekonomiska situationen är tuff just nu för kommunen och att de har signerat nya hållbarhetslöften.

Thor Övrelid (M) berättade om eventet ”Framtid Knivsta” där fokus var samhällsutveckling. Befolkningstillväxten i länet är högre än i resten av riket och detta innebär också behov av att samhällena i länet växer. Från handelskammaren skickades det med ett antal saker kommunen behöver tänka på. (se bild).

Handelskammaren - Knivsta
Handelskammarens råd till Knivsta kommun

Ledamöterna frågestund
Ledamöterna frågestund innehöll bara en fråga ifrån Miljöpartiet angående styrets otydliga beslut kring motioner och ledamotsinitiativ. Många av de besluten ansågs besvarade i stället för att avslås, när besluten ändå gällde att motionerna eller förslagen avslogs. Matilda Hübinette svarade att den interna rutinen säger att en motion som anses besvarad varken avslås eller bifalles. Detta kan gälla motioner som har politisk förankring men exempelvis inte de ekonomiska förutsättningar som krävs. Debatten avslutades utan någon egentlig konsensus, men ändå med en förhoppning om detta ska bli tydligare i framtiden.

Interpellationer
Knivstas brist på miljö- och klimatpolitik
Christer Johansson (V) började interpellationsdebatten med en fråga angående kommunens nedåtgående trend i miljöranking i Miljöbarometern (124 av 290). Mikael Rye Danielsen (KNU) svarar att han inte såg någon nedåtgående trend och menade att enkäten inte mäter tydligt samt att kritiken i så fall borde vändas till föregående styre då enkäten tittar på det som gjorts. Christer svarar att mätningarna gjordes 2023 och jämfördes med 2022 och då har kommunen fallit i rankingen. Toppresultatet var 2021 med Knivsta på plats 49.

Han anser att kommunen saknar politisk styrning när det kommer till miljöfrågor och externa handelscentra och fler p-platser hjälper inte klimatet. Mikael Rye Danielsen svarar med att frågorna har förändrats sedan förra årets mätning och ställer högre krav på andra och inte bara kommunen och därför behövde besvaras med ett nej.
– Alla kommuner fick samma frågor men Knivsta hade sämre politiskt styrning avslutade Christer.

Harriet Svanberg (S) och Lotta Wiström (L) lyfte upp att det saknas tanke på att kommunens resultat förutom enkäten även i andra sammanhang minskat procentuellt och med hänseende på att våra ungdomar oroas mest av klimatförändringarna och klimatfrågorna behöver SUN tänka om.

Förebyggande arbete i utbildningsnämnden
Britt-Louise Gunnar (S) fortsatte interpellationerna med en fråga om hur utbildningsnämnden använder sin budget till förebyggande arbete i förskolan, med exempelvis socialpedagoger. Ett förslag om att utöka ekonomiska resurserna till uppsökandegruppen togs också upp. Pierre Jansson (KNU) tackade för frågan och berättade om de kommunala team och skolor som redan arbetar förebyggande och att det finns en förhoppning att kunna utöka dessa resurser. Debatten engagerade och talarlistan fylldes på snabbt från både styret och oppositionen.

Christer Johansson (V) hänvisade till nationalekonomen Ingvar Nilssons forskning om behoven av tidig upptäckt av olika diagnoser. Vilket skulle spara många miljoner för samhället. Istället för mer pengar till skolan väljer regeringen att sätta barn i fängelse.

Delårsbokslut
Debatterna avslutades och delårsbokslut stod på schemat med revisorernas kommentarer till kommunstyrelsens delårsbokslut 2023 och sedan drog Matilda Hübinette verksamhetsberättelse och delårsbokslut för Knivsta kommunkoncern 2023. Alla nämndernas ordförande gick upp och drog delårsbokslutet i sina nämnder. Där hade det varit ett tufft år och ekonomiskt läge i samhällsutvecklingsnämnden, utbildningsnämnden och bygg och miljönämnden medan det i socialnämnden såg ljusare ut på grund av bland annat väl använda statsbidrag. Kritik inkom på KNU, KD och SD-styrets ekonomiska styrning och framtidsvision i budgeten. Styrets fokus på minskade exploateringsintäkter under året ledde i stället till att dessa helt uteblev. Mimmi Westerlund (KD) sa att de prioriterade områdena var skola och vård och annat har fått stå tillbaka i den nuvarande ekonomin. I en ändringsbudget för 2024 kommer resultatsutjämningsreserven få bekosta de ökade pensionskostnaderna samt lokalkostnader för Kultur och fritid på ca 30 mkr.

Reviderad avfallstaxa
Revideringar av avfallstaxan från 1 januari 2024 ledde till nödvändig men tråkig höjning med 6% av avfallshanteringsavgiften för kommunens invånare. Det lovades dock en förändrad och utökad service.

Reviderad prislista Hälsohuset
Hälsohusets prislista revideras också med höjningar mellan 9% och 25% på olika kort och engångsbiljetter. Även denna debatt engagerade i frågan om varför avgifterna procentuellt höjs mer för unga än vuxna. Harriet Svanberg (S) föreslog en återremiss, och i andra hand avslag, av förslaget för att ytterligare se över de höga höjningar som drabbar ungdomar och väga kostnaderna mot de vuxna som både är fler och har högre möjlighet att betala. Återremissen stöddes av V, MP, L, C samt M. Med rösterna 16 (KNU, KD, SD) mot 15 (S, V, M, C, L, MP) i favör för den föreslagna revideringen, så blev det ändå mer än en tredjedel som röstade för återremiss och därmed kommer ärendet tillbaka nästa år och vi hoppas på en bättre prisbild nästa gång.

Harriet Svanberg

Delregional utvecklingsplan Arlandaregionen 2023
Den delregionala utvecklingsplanen i Arlandaregionen 2023, som inte bara handlar om flygplatsen utan om hur regionen ska fungera som en utvecklingsmotor för regionen enligt Thor Övrelid (M), fick stöd av densamme. Peter Bergkvist (MP) tog upp planens avsaknad av miljökonsekvensanalys och yrkade på återremiss. Han fick stöd i sitt resonemang av både Thor Övrelid (M) och Harriet Svanberg (S), men dessa ville ha dessa ändringar i nästa års utvecklingsplan och yrkade på kommunstyrelsens förslag. Dessa fick stöd i sina yrkanden av Boo Östberg (C) som dock ville se en bättre process från kommunstyret i framtagningen av planen. Christer Johansson (V) sällade sig till gänget som ville bifalla förslaget med önskemål om bättre kommunikation och process i framtiden. Thomas Malmer (KD) yrkade på förslaget liksom Monika Lövgren (SD). Claes Litsner (S) yrkade bifall men ville att vi i kommunen ska bli bättre på att ställa krav på Arlanda. Lotta Wiström (L) kompletterade bifallsblocket och planen gick igenom.

Said Hodzic

Sammanfattat av