kommungruppen
KFs ordf tackar Lennart Lundberg

Sammanfattning av KF den 26 oktober 2023

Anna Svensson, ersättare i KF och KS sammanfattar årets näst sista möte med Knivsta Kommunfullmäktige.

Fråga om statsbidrag till fysiska läromedel.
Höstens andra kommunfullmäktige inleds med ledamöternas frågor, första från Anna Koskela-Lundén (L) och handlar om läromedel till våra barn i skolan. Vetenskapliga studier som Skolverket presenterar anger flera fördelar med tryckta texter. Regeringen gör en satsning på läromedel, vilket ger fler skolor möjlighet att köpa in högkvalitativa läroböcker. Frågan ställs till utbildningsnämndens ordförande Pierre Jansson (KNU):

Kommer ni att ansöka om medel för inköp av läromedel till eleverna i Knivsta kommun?

Pierre Jansson (KNU), ordförande i UN, svarar: ”Nej ingen ansökan kommer att göras från Knivsta kommun.” Koskela-Lundén (L) belyser vikten av att läromedel uppdateras och håller god kvalitét. Hon fortsätter att berätta om den oro som har uttryckts från verksamheten att inte tillräckligt mycket böcker köps in.

Fråga om närvaro vid allmän förskola
Koskela-Lundén (L) frågar vidare. Hon informerar om att från och med höstterminen det år ett barn fyller tre år har barnet rätt till allmän förskola. Knivsta har tagit beslut om att barn som inte går på förskolan ska beredas plats samt att det ska erbjudas genom uppsökande verksamhet. Frågan till utbildningsnämndens ordförande Pierre Jansson (KNU) är:

Finns det i Knivsta kommun en uppsökande verksamhet som lyckats lokalisera och erbjuda förskoleplats till barn som i tidigare inte deltagit i förskoleverksamheten?

Jansson (KNU) svarar att det i Knivsta ser bra ut, men att det finns 25 barn som inte inkluderas. Man försöker kontakta dessa familjer på olika sätt, informerar Jansson. Koskela-Lundén (L) hoppas på ett bättre utfall. Jansson (KNU) tycker inte att siffran är alarmerande.

Anna Koskela-Lunden i talarstolen

Svar på motion om att dra in stöd för IBN Rushd
Ibn Rushd är ett av tio statsbidragsberättigade studieförbund i Sverige. Under de senaste åren har kritiker menat att Ibn Rushd verkar för odemokratiska idéer, därför borde studieförbundet inte få kommunalt stöd, tycker Liberalerna och vill inte att Knivsta kommun ska ge stöd till studieförbundet. Christer Johansson (V) yrkar här bifall till kommunstyrelsens förslag, som menar att kommunen ska följa Folkbildningsrådets riktlinjer för studieförbund. Knivsta kommuns regelverk ska fördela bidrag lika mellan alla sökande studieförbund.

Svar på motion om Kulturvecka
Liberalerna önskar i en motion att det införs en kulturvecka där kommunens kulturverksamheter i samverkan med organisationer, föreningar, medborgare och företag årligen arrangerar aktiviteter. Mimmi Westerlund (KD) svarar att just nu tillåter inte ekonomin att genomföra en kulturvecka. Harriet Swanberg (S) tycker att idén med kulturveckan är bra och yrkar bifall till motionen. Vänsterpartiets Christer Johansson yrkar även han bifall och tycker att det är viktigt att stötta utövare och arrangörer. Kulturvecka finns numera i flera kommuner berättar Christer Johansson (V). Klok motion, säger också Thor Övrelid (M) som belyser att istället för att avslå motionen med motiveringen att det är dyrt, så kan istället en diskussion med t ex näringslivet föras innan man avslår motionen. För näringsidkare är ett sådant evenemang viktigt, tillägger Britt-Louise Gunnar (S). Vi behöver satsa på positiva ting i dagens läge, fortsätter hon. Och vi håller med!

Svar på motion om föräldradrivet café i Adolfsbergshallen
I Alsikeområdet i Knivsta har det etablerats en ny sporthall för skola och föreningsliv, Adolfsbergshallen. Motionärerna (M, C, L, MP), föreslog då att kommunen utreder hur kommunen kan utveckla möjligheterna för att erbjuda ett föräldradrivet kafé i samråd med föräldrar i Adolfsbergshallen. Motionen anses besvarad med motiveringen att ett gott arbete har gjorts sedan dess och att nuvarande samarbete med skola, socialtjänst, polis och fritidsverksamhet fungerar. Här är faktiskt samtliga partier eniga och anser att nuvarande situation fungerar väl.

Uppvaktning av jubilar
En paus med välförtjänt firande av jubilaren Lennart Lundberg (KNU) som har suttit i kommunfullmäktige i 20 år. Kommunen är framdriven av en folkomröstning, berättar Lennart Lundberg (KNU), och vi måste lyssna på våra invånare, Knivsta är en direkt demokrati.

Claes Litsner uppmärksammades på ett tidigare KF och Klas Bergström har haft förhinder.

Jubilarer 20 år i KF
Jubilarer 20 år i KF. Lennart Lundberg och Claes Litsner. Thor Överlid (th) stand in för Klas Bergström.

Ny VA-taxa
Efter pausen beslutas att Knivsta kommuns VA-taxa justeras genom att brukningstaxan höjs med 21%, från och med den 1 januari 2024. Stor höjning, men VA-verksamheten ska vara självförsörjande och ökningen behövs för att täcka kostnadsökningarna.

Upphävande av Stadsutvecklingsstrategi 2035
Nu till något intressant, kvällens höjdpunkt som många väntat på.

Kommunfullmäktige antog Stadsutvecklingsstrategi 2035 (SUS) förra våren. Styret vill nu upphäva Stadsutvecklingsstrategin, med motiveringen att dokumentet inte längre överensstämmer med den politiska inriktningen. Styret har en annan vision för Knivsta, säger Mimmi Westerlund (KD). Inga landmärken, säger hon vidare. (Jaha? Landmärken är väl bra tycker nog många, tornen på Domkyrkan i Uppsala är ett exempel på ett landmärke…)

Boo Östberg (C) ser Stadsutvecklingsstrategin som en strategi för hållbart byggande och anser att man istället kan revidera dokumentet. Thor Övrelid (M) håller med. Det håller också vi i Vänsterpartiet med om, kommer snart dit. Politiken behöver ge långsiktiga strategier och anser att det är ojuste mot förvaltningen som lagt ner stort arbete på denna strategi, tycker Peter Bergkvist (MP). Att vi kastar hela förslaget reserverar sig Bergkvist (MP) mot. Socialdemokraternas Harriet Swanberg och Claes Litsner anser att det är beklagligt att SUS ska upphävas och vill revidera dokumentet.

Vänsterpartiet och Christer Johansson står inte bakom det förslag som presenteras avseende upphävande av Stadsutvecklingsstrategi 2035 för västra Knivsta och Alsike stationssamhälle. Syftet med dokumentet var att bestämma en grundstruktur och ambition för utvecklingen av Knivsta och Alsike. Strategin skulle även delvis utgöra ett underlag till framtagandet av en ny översiktsplan. Det finns i nuläget inget reviderat förslag till strategin och att helt upphäva dokumentet tycket vi i Vänsterpartiet Knivsta är beklagligt. Dokumentet är väl genomarbetat och många arbetstimmar ligger bakom strategin. Vi hade gärna sett att man i stället reviderade dokumentet och tog tillvara på stora delar av innehållet. Strategin beskriver mycket väl hur man åstadkommer ett hållbart samhällsbyggande. Det anges redan i dokumentet att strategin är ett levande dokument. Ett viktigt dokument för Knivstas framtida utveckling, tycker Vänsterpartiet.

Det är inte hållbart att alltid bygga lågt och det är inte hållbart att alltid bygga glest, säger Claes Litsner (S). Alla kan inte bo i småhus och alla har inte bil, vi behöver bostäder för alla människor, fortsätter Britt-Louise Gunnar (S). Vänsterpartiets Christer Johansson reflekterar, klimatet är anledningen till att vi vill bygga hållbart. Detta tas upp i SUS:en. Anna Koskela-Lundén (L) vill se en revidering av dokumentet, det har varit kostsamt och man ska ta vara på det arbete som har gjorts. Christer Johansson (V) betonar att den bebyggelse vi ser idag i Knivsta inte baseras på SUS:en, den har inte hunnit få genomslag i bebyggelsen. Beslutet blev slutligen att SUS:en upphävs med 16 röster för och 14 mot medan 1 avstod att rösta.

Byte av Vänsterpartister i nämnd och styrelse
Vi är glada för att Johanna Schalk och Christer Johansson valdes in som ersättare i Bygg- och miljönämnden respektive Knivstabostäder AB, under kvällen. Det blir bra det.

Sammanfattat av
Anna Svensson (V)