Panelen vid Avtryck

Inspirerande samtal efter filmen Avtryck visades på CIK.

Inför en skara engagerade Knivstabor hälsade Annie Larsson från ABF alla välkomna till Upplandsbyggds visning av filmen Avtryck, i vilken vi fick följa 13 projekt från olika platser i Sverige. Mindre och större orter där engagerade människor arbetar för en hållbar omställning genom lokalt ledd utveckling.

Efter filmen hölls ett panelsamtal, under ledning av Sven Uhlås verksamhetsledare på Upplandsbygd, där lokala omställningsprojekt presenterades. Ofta återkom exempel på och önskemål om fler samarbeten för ett ännu trevligare och hållbarare Knivsta.

Sven Uhlås, Upplandsbygd

”Den politik som den nya regeringen hittills presenterat är inte tillräcklig för att nå klimatmålen för år 2030. I stället för att snabbt minska utsläppen kommer hittills beslutade och aviserade förändringar tvärtom, också enligt regeringens egen bedömning, att i närtid öka utsläppen.

Klimatpolitiska rådet har under flera års tid framfört att klimatomställningen behöver accelerera och utsläppen minska snabbare än hittills. Det vore anmärkningsvärt och allvarligt om minskningen nu inte bara skulle gå för sakta, utan vändas i motsatt riktning. Det skulle bli första gången under åtminstone två decennier som förändringar av Sveriges nationella politik sammantaget leder till ökade utsläpp av växthusgaser.”

Med en nationell utveckling av Sveriges klimatmål som går åt fel håll, enligt Klimatpolitiska rådet, faller ansvaret på kommuner och regioner i samverkan med civilsamhället att göra vad som är möjligt för att kompensera. Här kommer lokala aktörers projekt att bli viktiga och efter kvällens inspiration och hoppfulla möten är det inte omöjligt att det i framtiden kommer startas  fler samarbeten under Upplandsbygds ledning och medfinansiering, där Knivstas föreningsliv på olika sätt bidrar till en hållbar framtid för kommunens nutida och framför allt framtida medborgare.