kommungruppen
Anna Svensson

Upphävande av Stadsutvecklings-strategi 2035 för västra Knivsta och Alsike stationssamhälle

Särskilt yttrande från Anna Svensson (V) på Kommunstyrelsens möte den 25 september 2023.

Vänsterpartiet står inte bakom det förslag som presenteras avseende upphävande av Stadsutvecklingsstrategi 2035 för västra Knivsta och Alsike stationssamhälle. Stadsutvecklingsstrategi 2035 beslutades i mars 2022. Som det i underlaget till beslutet anges var syftet med dokumentet att bestämma en grundstruktur och ambition för utvecklingen av Knivsta och Alsike. Strategin skulle även delvis utgöra ett underlag till framtagandet av en ny översiktsplan.

Det finns i nuläget inget reviderat förslag till strategin och att helt upphäva dokumentet tycket vi i Vänsterpartiet Knivsta är beklagligt. Dokumentet är väl genomarbetat och många arbetstimmar ligger bakom strategin. Vi hade gärna sett att man i stället reviderade dokumentet och tog tillvara på stora delar av innehållet. Strategin beskriver mycket väl hur man åstadkommer ett hållbart samhällsbyggande. Det anges redan i dokumentet att Strategin är ett levande dokument.

Anna Svensson (V)
Ersättare KS