insändare
Foto: Pressbild/Lotta Lille

Vi vill satsa på miljön och de unga i Knivsta

Införd på UNT Debatt en 27 september 2023

Vänsterpartiet satsar nio miljoner mer än styret på bland annat kommunens unga, skriver Christer Johansson.

Vi i Vänsterpartiet kommer i vår budget att visa att vi, trots den tuffa omvärld vi befinner oss i, fortsätter att stå upp för barn och unga. Vi är nämligen övertygade om att ett samhälle som är bra för barnen är bra för alla.

För ganska precis 10 år sedan, den 23 september 2013, beslutade ett enigt fullmäktige i Knivsta att bifalla Vänsterpartiets motion om att alltid ta fram en barnkonsekvensanalys vid alla politiska beslut. Sedan dess har det alltid gjorts och politiker och tjänstemän har genomgått utbildningar. 2018 blev dessutom FN:s barnkonvention svensk lag.

Därför känner jag stor besvikelse och oro när jag läser styrets förslag till 2024 års budget. Jag trodde att Knivsta.nu, som har sitt ursprung från utbrytargruppen Knivsta 2000, hade högre ambitioner för den nybildade kommunen och Knivstas unga än så här.

Bakom de vackra orden i målbeskrivningar om att underlätta och öka deltagandet för barn i olika aktiviteter finns det nämligen bara luft. Om KD och Knivsta.nu får som de vill kommer tilldelningen till kultur och fritid, jämfört med 2023, att minska med nästan 700 000 kronor. Minska alltså. Vänsterpartiet har lagt drygt nio miljoner mer än styret till ungdomsverksamhet, kulturskola, bibliotek och föreningsliv.

Om vi tar en titt på investeringsbudgeten för 2024 – 27 ser det lika illa ut där. Kommunens fotbollsföreningar hade behövt fler fotbollsplaner redan igår, för att kunna ta emot nya kullar inom den största idrotten i kommunen. Sedan det här styret tog över har en satsning på 61,5 miljoner kronor och ambitionen om ett sportfält för framtidens Knivsta försvunnit. Kvar är endast en summa på 3 miljoner, vilket endast räcker till en fotbollsplan som inte ska färdigställas förrän valåret 2026. Vänsterpartiet vill att det kommunala bolaget Kommunfastigheter får ett uppdrag att ta fram ett sportfält med fotbollsplaner på Kölängen eller på annan lämplig plats så fort som möjligt.

Bland uppdragen från styret till kommunstyrelsen finns ett riktat till den underfinansierade ungdomsverksamheten ”att samverka förebyggande med skolorna”. Här verkar styret helt ha glömt bort skolorna. Det borde naturligtvis funnits ett uppdrag till skolorna att samverka med ungdomsverksamheten.

Det gläder mig trots allt att se tre stycken på sid 17 om Agenda 2030. Knivsta behöver ta sin del av det globala och regionala arbetet för en hållbar framtid, inklusive klimatet. Där är vi överens, men vad innebär det i praktiken? Kan någon från styret nämna något mål för ett hållbart Knivsta?

Det enda jag hittar är att posten miljöutveckling har ökat med 7 000 kr jämfört med 2023. Vilket inte är något mål utan i princip en neddragning.

Några poster från Vänsterpartiets förslag i arbetet för ett bättre klimat:

• Fri kollektivtrafik på fritiden för kommunens barn och unga i åldrarna 7 – 19 år.
  • Cykelväg längs 255:an mellan Vassunda och Uppsala.
  • En årlig uppföljning av kommunens koldioxidbudget.

I skolorna ser vi att lärarnas arbetsbörda måste lättas och därför vill Vänsterpartiet anställa fler lärare och andra vuxna i skolan. Fler vuxna med olika kompetenser bidrar även till att eleverna känner sig trygga och blir sedda, och då förbättras också möjligheten för fler elever att må bra och därmed nå sin högsta potential.

Redan under fyrtiotalet infördes gratis skollunch i Sverige med motiveringen att alla ska få samma chans att ta till sig undervisningen i skolan. I en Novusundersökning, från januari 2022, vill 8 av 10 svenskar att det nu också införs gratis skolfrukost – av samma anledning. Forskning visar flera positiva effekter och Vänsterpartiet har medel i vårt budgetförslag för fri frukost till de av Knivstas elever som så önskar.

I slutet av mandatperioden har vi medel för att låta barn till föräldralediga och arbetssökande vistas 30 timmar per vecka med sina kompisar på förskolan. Vänsterpartiet kommer alltid att stå upp för barnen.

Gruppledare (V), Vänsterpartiet Knivsta