Partiet centralt
Nooshi 16 sep 2023

Vänsterpartiet står bakom det iranska folkets kamp

Kampen för det iranska folkets frihet

Från Nooshi Dadgostars facebook.
Foto: Agnes Struber

Idag har det gått ett år sedan Jina Amini brutalt mördades av den iranska regimen. Hon blev bara 22 år. Hennes död var gnistan som tände igång en brinnande eld i Iran, för kvinnors rättigheter. Mot fattigdom och korruption. För rätten att uttrycka sina åsikter utan att straffas för det.

Från den islamska regimens händer rinner blod. Under mer än 40 år har de förtryckt landets befolkning. Terrorn fortsätter trots det massiva motståndet. Regimen hotar kritiker, avrättar demonstranter och vandaliserar gravar tillhörande offren. Omvärlden måste fortsätta sprida ordet och sätta press på den iranska regimen.

Vi vill att Sverige driver på för att EU ska terrorstämpla revolutionsgardet, de är mullornas förlängda arm. Vi vill också se riktade sanktioner på EU- och FN-nivå mot de nyckelpersoner inom det iranska ledarskiktet som bär ansvaret för våldet och dödandet.

Vänsterpartiet kommer aldrig acceptera den fundamentalistiska regimen i Iran. Vi står tillsammans med det iranska och kurdiska folket som fortfarande kämpar för sin frihet. De har väntat alldeles för länge på att regimen ska falla. Alla de hundratals som dött i protesterna det senaste året ska inte vara förgäves. Väntan måste få ett slut. Det iranska folket förtjänar sin frihet.
Zan. Zendegi. Azadi.