Jenny Parkert - regionpolitiker och undersköterska

Angiverilagen och Region Uppsala

Jag är undersköterska på Akademiska sjukhuset, regionpolitiker för Vänsterpartiet, även en av två ordföranden i Vänsterpartiets partiförening, Knivsta.

Emilie Orring säger, enligt UNT 6/7:

”Jag vet att det är flera regioner som lämnat in en sådan skrivelse. Vi har inte diskuterat det. Det finns ju inget förslag än, det är under utredning. I Tidöavtalet nämns ju också att sjukvården kan komma att undantas. Därför ser jag inget behov av att skicka in en skrivelse”, säger Emelie Orring (M), regionstyrelsens ordförande.

Men hade du velat se att sjukvården undantas?

– Man måste vänta och se vad utredningen föreslår. Det är klart att de som söker vård ska känna sig trygga med det, och att vi inte ska belasta sjukvårdspersonal i onödan. Samtidigt är det viktigt att de som finns i Sverige som inte har rätt att vara här också återvänder.

Vi i Vänsterpartiet i regionen är emot angiverilagen, för att vi anser att ingen vårdpersonal, eller andra som arbetar med patienter ska tvingas anmäla papperslösa. Region Uppsala är en av få regioner som inte vill ta ställning, förrän utredningen är färdig. När vi i personalen pratar om det här så finns det INGEN som skulle få tanken att anmäla en patient som söker vård. Vi har dessutom starka lagar på vår sida, som bl a sekretesslagen och socialtjänstlagen. Med detta vill jag också säga att ingen som arbetar i offentlig sektor ska tvingas ange människor.

Jenny Parkert (V)
undersköterska och regionpolitiker