kommungruppen

Vänsterpartiet vill att Knivsta stoppar angiverilagen

Öppet brev till Knivstas partier

Regeringens förslag om en angiverilag har fått reaktioner från flera stora fackliga organisationer. Saco, Vårdförbundet och Sveriges lärare säger alla att anmälningsplikt inte hör hemma i svensk demokrati.

Regeringen och Sverigedemokraterna vill att offentligt anställda inom välfärden ska anmäla papperslösa. Det är ett förslag som inte hör hemma i det fria, öppna och demokratiska samhället.

Sveriges lärare uppger att 93 procent av lärarna inte kommer att följa en sådan lag eftersom den inte skulle vara förenlig med lärarprofessionens etiska kod.
Inom vården har det uppkommit nya initiativ som kräver stopp på lagen. Den går helt enkelt emot professionens yrkesetik och regler. Flera regioner och kommuner har varit tydliga med att de går emot förslaget och inte kommer att kräva detta av sin personal.

Vänsterpartiet menar att i tider av oro och hög inflation behöver vi en regering och en kommunledning som underlättar välfärdsarbetarnas jobb och som ser till att vi får en välfärd att lita på. Inte en politisk ledning som ställer anställda inom skola och omsorg inför svåra etiska dilemman. Vi behöver inte politiker som angriper samhällets mest utsatta och kränker våra fri- och rättigheter.

Knivsta ska vara en kommun som står upp för människors rättigheter. Barnen ska veta att de hör hemma i skolan med sina klasskompisar och den som behöver vård ska i trygghet kunna få det.

I arbeten där relationer och tillit är viktigt, som till exempel inom pedagogiska verksamheter eller socialtjänsten, skulle anmälningsplikten vara förödande.

Vänsterpartiet vill bygga ett samhälle fritt från rasism och misstro och hoppas att fler partier i Knivsta delar vår uppfattning och tillsammans med oss kräver att regeringen lyssnar på fackförbunden, den samlade yrkeskåren och civilsamhällets uppmaningar att omedelbart dra tillbaka förslaget om en angiverilag.

Christer Johansson (V)
gruppledare