kommungruppen

Sammanfattning av Kommunfullmäktige 27 april 2023

Årets Knivstabo 2022
Kvällens kommunfullmäktige inleds med ett föredrag av Årets Knivstabo 2022, Fredrik Åström. Fredrik har varit en hängiven idrottsprofil i Knivstas egen innebandyförening SK Vide, som bildades redan 1941. Efter att föreningen haft många idrotter är det nu bara innebandy kvar.

Fredrik berättar att hallidrotterna fick mycket stryk under pandemin med risk för stillasittande barn och idén till en yta för utomhusidrott SK Vide dök upp. Ekonomiskt stöd av Knivsta kommun och RF Sisu men framförallt ett fantastiskt ideellt arbete inom SK Vide gjorde att det sju månader senare fanns en yta för idrott som invigdes 21 maj 2022. Ytan används idag för bland annat turneringar, spontanidrott och idrottsundervisning – Solabacke Sunshine Court. Stort tack till Fredrik och SK Vide!

Fredrik Åström Årets Knivstabo 2022
Fredrik Åström Årets Knivstabo 2022, foto från webbsändning

Kommunalråden informerar
Kommunstyrelsens ordförande Matilda Hübinette (KNU) inleder under kommunalråden informerar om den tuffa ekonomiska situationen för kommunen, ett läge som delas av många av Sveriges kommuner. Förskola, skola, vård och omsorg ska prioriteras, säger Hübinette. Vidare informerar Hübinette om årets näringslivsgala i Knivsta där Rickard och Nina Arvidsson på Knivsta Hushållsservice, Peter Jansson på Coop Alsike och Håkan Modiér fick priser. Stort grattis och tack från oss också i Vänsterpartiet!

Thor Övrelid (M) fortsätter informationspunkten med att berätta om ett möte med Trafikverket. Mötet handlade om den Nationella planen för infrastruktur, som 4 spår mellan Uppsala och länsgränsen till Stockholm. En nyhet var att det blir ett vändspår norr om Knivsta, vilket ska motverka stopp i tågtrafiken. Vi vet ännu inte var de två parallella spåren ska dras men regelbundna dialoger pågår mellan kommunen och Trafikverket. Trafikplatsen Bergsbrunna/Knivsta vid E4:an ska vara öppen för trafik 2029.

Ledamöters frågor
Nu till ledamöternas frågor där Kerstin Eskhult (C) frågar kommunstyrelsens ordförande Matilda Hübinette (KNU); ”Kommer den SD-stödda majoriteten där KD ingår att låta installera luftkonditionering i fastigheterna Estrids gård och Wilhelms gård sommaren 2023?” Svaret blir att portabel luftkonditionering kommer att placeras ut vid behov.

Nästa fråga från Kerstin Eskhult (C) gäller den unika satsningen på förskola och skola som det talades vitt och brett om i november inte verkar ha nått verksamheterna. Frågan till utbildningsnämndens ordförande Pierre Jansson (KNU); ”Kommer utbildningsnämndens verksamheter att få ta del av det utlovade, unika tillskottet på 44 mkr för att slippa säga upp personal?” Svaret blir att tillskottet redan har nått verksamheterna. Motfrågan blir varför personal ändå sägs upp? Pierre Jansson (KNU) menar att det är förändring i personalbehov som ligger bakom.

Interpellation om hedersrelaterat våld och förtryck
Lotta Wiström (L) ställer följande interpellation avseende hedersrelaterat våld och förtryck till Pierre Jansson (KNU): ”Vilka åtgärder och utbildningsinsatser har vidtagits sedan motionen om handlingsplan för hedersrelaterat våld behandlades 2021?”  ”Vilka åtgärder har vidtagits för att göra det enklare för utsatta personer att söka hjälp?” En viktig fråga tycker vi i Vänsterpartiet Knivsta självklart. Svaret blir att man på olika sätt arbetar med dessa frågor, med bland annat utbildningsinsatser och dialoger på skolor och hälsobesök. Harriet Swanberg (S) och Britt-Louise Gunnar (S) belyser ytterligare det viktiga arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck, kanske behöver man nu en separat handlingsplan?

Motion om uppföljning av koldioxidbudget
En motion från Vänsterpartiets Christer Johansson och Maria Fornemo anmäls med följande uppmaning. Följ upp kommunens koldioxidmål. Klimatfrågan har åter hamnat i skuggan av annat i den politiska debatten och Vänsterpartiet vill härmed påminna om inte bara Knivstas utan hela planetens ödesfråga. Redan i augusti 2018 beslutade Knivsta kommun att ta fram en koldioxidbudget genom att bifalla Vänsterpartiets motion ”Kommunal koldioxidbudget”. Budgeten beskriver vad kommunen behöver göra för att vi ska klara vår del av Parisavtalet från 2015. Nu är det hög tid att vi följer upp hur det går.

Verksamhetsberättelse och årsbokslut 2022
Dagens höjdpunkt med mycket förväntad debatt gäller Verksamhetsberättelse och årsbokslut för Knivsta kommunkoncern 2022. Matilda Hübinette (KNU) inleder med att konstatera att 2022 var ett ekonomiskt bra år. Göran Nilsson (M) fortsätter med att bland annat informera om flera mål har uppfyllts inom socialnämnden och utbildningsnämnden. Efter 2022 möjliggörs en ytterligare avsättning till resultatutjämningsreserven med 40 miljoner kronor, den totala behållningen efter det blir då 80 miljoner kronor. Detta ger en gynnsam ingång i den nya mandatperioden. Thor Övrelid (M) belyser att Knivsta kommun har haft en god ekonomisk hushållning. En ökad befolkning behövs dock för att finansiera bland annat Centrum för Idrott och Kultur, CIK.

Mimmi Westerlund (KD)

Mimmi Westerlund (KD) anser att Knivsta kommuns goda ekonomi beror på exploateringsintäkter. Trots viljan av nuvarande styre att bli mindre beroende av exploateringsintäkter, vill vi i Vänsterpartiet poängtera att det redan görs försök av nya styret att få igång markförsäljning i Knivsta för att få in exploateringsintäkter. Harriet Swanberg (S) poängterar också detta senare i debatten.

Debatten fortsätter och Britt-Louise Gunnar (S) är orolig för att Knivsta inte upplevs som lika välkomnande när nya styret belyser hur stor ekonomisk belastning viktiga samhällsfunktioner innebär. Peter Bergkvist (MP) förordar markrätter istället för försäljning av mark. Harriet Swanberg (S) framför att det är beklagligt att man nu vill sälja ut tomter utan detaljplanering. Att Knivsta är ungt demografiskt och att människor trivs här och vill flytta hit framhålls av Lotta Wiström (L). Vi är en plats för tillväxt och Wiström kan inte förstå att KNU vill stoppa människor från att flytta hit. Christer Johansson (V) vill att man välkomnar människor hit till Knivsta och då behöver vi bygga. Vidare gillar Vänsterpartiet idén från miljöpartiet med att hyra ut mark.

Harriet Svanberg (S)

Tidigare ordföranden för Samhällsutvecklingsnämnden Harriet Swanberg (S) berättar att kommunens mål att Knivsta ska ha säkra och trygga utemiljöer är uppfyllt.

Socialnämndens förra 1:e vice ordföranden Britt-Louise Gunnar (S) redogjorde för beslutet om ombyggnation av Knivstas äldreboenden, ett viktigt strategiskt beslut då eftersom evakueringsmöjligheter fanns under den perioden. Flytten gick väl och man erbjuder därmed billigare boende än man annars hade kunnat göra.

Tidigare ordföranden i utbildningsnämnden Bengt-Ivar Fransson (M) berättar om att man under föregående mandatperiod fick ta tuffa beslut i nämnden. Fransson känner sig dock orolig över att personal i förskola och skola slutar och att tjänster inte återbesätts.

Christer Johansson (V) tillägger att han är extra glad över att Knivsta kommuns mål att vara en attraktiv arbetsgivare är uppnått. Han tackar alla medarbetare för ett fantastiskt arbete.

Ansvarsfrihet för styrelse och nämnder
Kommunfullmäktige godkänner årsredovisningen för kommunen och kommunkoncernen 2022. Kommunfullmäktige beviljar ansvarsfrihet för styrelsen, nämnderna och övriga förtroendevalda 2022.

Se hela sammanträdet
Hela debatten i kommunfullmäktige hittas in sin helhet på Knivsta kommuns hemsida. Sammanfattningsvis från ett vänsterperspektiv – det blir intressant att följa hur nuvarande styre ska införliva sina vallöften.

Anna Svensson

/Anna Svensson (V)