insändare
Christer, Maria, Anna och Said

Knivsta kommun måste göra mer för klimatet

Knivstas styre agerar inte för att minska koldioxidutsläpp, skriver Maria Fornemo med flera.

Debattartikel införd på UNT Debatt den 26 april 2023.

Skogsbränder härjar, skyfall skapar lokala översvämningar medan de stora isarna smälter och havsnivåerna höjs rekordsnabbt. Det var en otäck bild som klimatpanelen målade upp redan 2021 och nu är det ännu värre.

Budskapet i FN:s klimatpanel, IPCC:s senaste rapport är tydligt: klimatförändringarna påverkar redan människor och ekosystemen. Läget är allvarligt och det är bråttom, men lösningar finns. Rapporten återspeglar det som klimatpanelen visat i tidigare rapporter, men tonen är högre och mer allvarlig.

Vänsterpartiet har de senaste åren, som en del i Knivstas majoritet, deltagit i framtagande av flera olika styrdokument som alla har Agenda 2030 som ledstjärna. Dokumenten innehåller direktiv som naturreservat, solceller, cykelvägar, kollektivtrafik och koll på ekosystemtjänster. Men det räcker inte. Vi behöver göra mer för att uppnå vår del av Parisavtalet.

Att Knivstaborna är beredda att ställa upp när det behövs har vi sett förut. Det skedde 2015 genom bildandet av föreningen ”Knivsta 18 plus”, den snabba omställningen under pandemin och mottagandet av flyktingarna från Ukraina. Däremot är Vänsterpartiet mycket oroligt när det gäller den politiska ledningens insikt om behovet av åtgärder för klimatet. Att riva upp beslut om klimatvänliga policyer för att i stället öka p-normer i tätorten och planera för villabebyggelse på landsbyggden, som är det nya styrets prioriteringar, kommer inte sänka Knivstas koldioxidutsläpp.

Regeringen, med KD och SD som även ingår i Knivstas nya styre, får kritik av bland annat Klimatpolitiska rådet för brist på en hållbar klimatpolitik. Det bedrivs en miljöskadlig politik av landets högerregering med stöd av aktiva klimatförnekare. Ansvaret kommer därför att vila tungt på kommunerna när det gäller att nå klimatmålen. Uppsala som blev världens klimatstad 2018 och landets bästa klimatstad tre år i rad har trots ett bra program problem att nå sina klimatmål. Där har kommunledningen insett faran och ökar nu takten för att nå klimatmålen. (UNT debatt 3 april).

Koldioxidhalten i atmosfären är den högsta på två miljoner år och är, enligt forskarna och IPCC, otvetydigt orsakad av människors utsläpp av växthusgaser.

Allt detta är känt sedan tidigare och Greta Thunberg fick unga medborgare i såväl Knivsta som övriga världen att uppmana politiken att lyssna på forskarna. Utöver att få politiken att lyssna och agera lyckades Knivstas unga klimataktivister engagera delar av samhället i flera aktiviteter för att öka takten på kommunens klimatarbete. Det mål om högst 1,5 graders uppvärmning som politiker satte upp redan på Pariskonferensen 2015 är fortfarande möjligt att uppnå. Men tiden är snart ute och alla behöver bidra.

Vänsterpartiet är övertygat om att Knivsta, med landets yngsta och klimatmedvetna befolkning, kan skapa det engagemang som krävs för att uppnå vår del av det globala klimatmålet.

Knivsta behöver följa den koldioxidbudget som Vänsterpartiet initierade via en motion 2018. Kan vi få samma engagemang bland den politiska ledningen som hos våra unga medborgare kommer Knivsta bidra genom att klara vår del av klimatmålet. Vänsterpartiet tror att det är möjligt men vi klarar det inte ensamma. Ska vi lyckas måste vi göra det tillsammans.

Christer, Maria, Anna och Said

Vänsterpartiet Knivstas fullmäktigegrupp