gitarrer

Halvera kulturskolans avgifter

Artikel ur ”Vänstern i Knivsta” maj 2023

Den kommunala kulturskolan bedriver en oerhört viktig verksamhet för barn och unga. Inte bara är den viktig för att eleverna lär sig spela instrument, fotografera och dansa, utan också för att de ges möjlighet att bli en del i ett sammanhang utanför skolan och hemmet. Ett sammanhang där de kan utvecklas som individer utan att bli bedömda och betygsatta. Barn som ges möjlighet att utöva kultur får ökat självförtroende, stärker sin problemlösande förmåga och blir bättre på socialt samspel.

Men i realiteten är kulturskolan inte ett självklart val för alla familjer. Nivån på avgiften kan vara ett problem för föräldrarna. Dessutom består eleverna traditionellt i större utsträckning av flickor än pojkar och från hem där föräldrarna har hög utbildningsnivå och själva har gått i kulturskola.

För att göra kulturskolan mer tillgänglig för alla så har många kommuner gått över till att erbjuda gratis kulturskola för barnen. I Knivsta däremot är avgifterna bland de högsta i landet. Det innebär att barn i de familjer som har det sämst ekonomiskt riskerar att utestängas från denna viktiga verksamhet i kommunen som ska vara ”en plats att växa på”.

Maria Fornemo

Vänsterpartiet i Knivsta vill halvera kulturskolans avgifter. Det ska inte vara en klassfråga där föräldrarnas bakgrund, sociala ställning eller ekonomiska förmåga är avgörande för om barnen ska få en meningsfull fritid. Alla barn har rätt till kultur. Därför kommer Vänsterpartiet att fortsätta jobba för en lättillgänglig och billigare kulturskola.

Maria Fornemo
andre vice ordförande