Knivsta - GUSK

Försenade fotbollsplaner stort bekymmer

Vänsterpartiet Knivsta kommer att trycka på för att det planerade bygget av fotbollsplaner på Kölängen kommer i gång.
– Vi behöver nya planer snabbt eftersom Engvallen med sitt naturgräs inte räcker till, säger Christer Johansson, gruppledare för Vänsterpartiet i Knivsta.

Förra mandatperioden, då kommunen styrdes av M, C, S, MP och V påbörjades planeringsarbetet för ett större fotbollsområde med både konstgräs och naturgräsplaner i olika storlekar på Kölängen. Den dåvarande fempartimajoriteten avsatte pengar till bygget som planerades starta 2023.

Men när de partier som styr Knivsta efter valet 2022, nämligen KNU och KD med stöd av SD, presenterade sin budget för 2023 i slutet av 2022 lyste det nya fotbollsområdet med sin frånvaro.
– Vi blev bestörta när vi upptäckte det. De arkeologiska utgrävningarna är klara och det ska inte finnas några tekniska hinder att sätta spaden i marken. Det här är inte bra, säger Christer Johansson.

Bygget av nya fotbollsplaner vid Kölängen är också en förutsättning för att Knivstas nya stadspark ska kunna anläggas. Den planeras nämligen sträcka sig över området där Engvallen ligger idag. Även detta är en anledning till att bygget av de nya fotbollsplanerna bör komma i gång så snabbt som möjligt, enligt Christer Johansson.

Johanna Schalk

Att Vänsterpartiet Knivsta har ett starkt barn- och ungdomsfokus i sin politik har en naturlig förklaring: Med en genomsnittsålder på 37 år har Knivsta Sveriges yngsta befolkning.  30 procent av alla invånare är under 18 år. Bland partiets övriga förslag för Knivstas barn och unga finns utöver satsningar på skola och förskola en stark vilja att skapa fler kommunala feriejobb, en fritidsgård i Alsike, en kommunal gymnasieskola samt halverad avgift till kulturskolan. I regionen driver partiet frågan om gratis resor för barn och ungdomar i kollektivtrafiken.

För att finansiera en så pass offensiv barn-och ungdomspolitik föreslår partiet en skattehöjning för Knivstaborna. I partiets skuggbudget för den innevarande mandatperioden ligger den på 70 öre de första åren, men sänks sedan till 50 öre 2026.
– För den enskilde är det inte så mycket pengar per månad, men för kommunen och alla dess invånare betyder det mycket, säger Christer Johansson.

Johanna Schalk, text
Oscar Larsson, fotbollsbild