insändare

Heltid behöver inte betyda delade turer

Här kommer slutreplik från fem Vänsterpartister på Matilda Hübinettes (KNU) och Mimmi Westerlunds (KD) replik den 15 mars.

De som vill jobba heltid ska kunna göra det utan att behöva jobba ett pass på morgonen och ett på kvällen, skriver Jenny Parkert med flera.

Delade turer inom omsorgens kvinnodominerade yrken, men även inom kollektivtrafiken, är ett gissel som arbetsgivare har infört för att pressa kostnaderna. Knivstas kommunstyrelseordförande Matilda Hübinette (KNU) och förste vice ordförande Mimmi Westerlund (KD) framställer det som en olycklig men nödvändig konsekvens av heltidsanställningar(UNT 14/3). Det är det inte.

Vi i Vänsterpartiet Knivsta anser att alla som vill jobba heltid ska kunna göra det utan att behöva jobba ett pass på morgonen och ett på kvällen. Det är bara en fråga om politisk vilja. Med god schemaläggning kan de delade turerna elimineras och goda arbetsvillkor för dem som tar hand om våra äldre och sjuka återskapas. I Söderhamn erbjuds de som tackar ja till delade turer 70 procent av lönen under den tid av dagen som de inte arbetar. Det skulle kunna vara en godtagbar nödlösning även i Knivsta.

Till skillnad mot vad Hübinette och Westerlund hävdar arbetade den majoritet i vilken Vänsterpartiet ingick förra mandatperioden i tät dialog med förvaltningen om att få bort de delade turerna. Samtidigt gick allt fler vårdbiträden och undersköterskor över till heltidsanställningar. Politiken hade en god dialog med förvaltningen om såväl detta som om medarbetarinflytande över schemaläggning.

Med det nya styrets icke förpliktigande formulering att anställda inom kommunen endast “bör” och inte “ska” erbjudas heltid försämras Knivstas arbetsgivarvarumärke. Hübinette och Westerlund hävdar att deras ändringar är “små men bra” men frågan är för vem de är bra och varför de införs. Dessa små förändringar syftar till att spara in på lönekostnader för en grupp som så väl behöver varenda intjänad krona.  Det blir helt enkelt mindre pengar till vårdbiträden och undersköterskor att betala hyra, mat och el.

För oss i Vänsterpartiet är delade turer inget alternativ. Anställda inom kommunens omsorg ska alltid erbjudas heltid och aldrig tvingas välja mellan det och acceptabla arbetsvillkor.

Jenny Parkert (V) Knivsta
Anna Svensson (V) Knivsta