insändare
Anna Hanna och Maria

Ge lågavlönade kvinnor i Knivsta rätt till heltid

Jämställdhet och feminism lyser med sin frånvaro hos Knivstas politiska ledning, skriver Hanna Viktoria Mörck med flera, på UNT Debatt

Kampen för jämställdhet har kommit långt i Sverige om man jämför med de förfärliga villkor som kvinnor och flickor i andra delar av världen lever under. När Agenda 2030 rankar jämställdheten i världens länder hamnar Sverige på plats två efter Danmark. Men, precis som Agenda 2030 konstaterar, finns det inget helt jämställt land på jorden. Vi har kommit långt, men inte så långt att vi kan luta oss tillbaka och vara nöjda. I Sverige är det framförallt bekämpning av den relativa fattigdomen som skulle öka livskvalitén för många kvinnor, enligt Agenda 2030.

Vi Vänsterpartister i Knivsta ser därför med förvåning att begreppen jämställdhet och feminism lyser med sin frånvaro när den nuvarande SD-uppbackade politiska ledningen, bestående av Knivsta.nu (KNU) och Kristdemokraterna (KD), klubbar igenom sina planer för 2024. I bästa fall skulle detta kunna tolkas som ointresse och en vilja att bevara status quo, men när vi dessutom ser förslag som försämrar möjligheterna till heltidsarbete för den stora grupp kvinnor som arbetar inom Knivstas vård- och omsorg, är det svårt att inte bli orolig.

Jenny Parkert

Tillsammans med fackförbundet Kommunal driver Sveriges kommuner och regioner utvecklingsprojektet “Heltidsresan”, vars syfte är att göra heltidsarbete till norm inom välfärdens kvinnodominerade verksamheter. Projektet har klassats som den viktigaste jämställdhetsinsatsen på svensk arbetsmarknad just nu. I Knivsta har detta tagits på allvar och förra mandatperioden, då Knivsta styrdes av en bred koalition bestående av Moderaterna (M), Centerpartiet (C), Socialdemokraterna (S), Miljöpartiet (MP) och Vänsterpartiet (V), infördes krav på att alla anställda inom omsorgen skulle erbjudas heltid. Men efter bara ett drygt halvår vid Knivstamakten vill nu KNU och KD sänka denna höga ambitionsnivå. Direktiven för det viktiga arbetet med införandet av heltid för kommunens anställda inom vård- och omsorg går från att vara ett tydligt ”ska” till ett betydligt mindre förpliktigande ”bör”.

Arbetet med “Heltid som norm” inom vård och omsorg i Knivsta startade 2018. Då var det endast 47 procent av alla anställda som var heltidsanställda. Vid en mätning 2021 hade siffran ökat till 63 procent, vilket tyder på ett stort intresse från såväl gamla som nya medarbetare.

Johanna Schalk

Varför är det då så viktigt att anställda inom omsorgen erbjuds heltid? I Knivsta ligger medianlönen för vårdbiträden och undersköterskor på respektive 26 000 och 28 420 kronor, enligt kommunens senaste lönekartläggning. Efter skatt innebär det att dessa yrkeskategorier, som till 83 respektive 88 procent utgörs av kvinnor, i genomsnitt får behålla drygt 17 500 respektive 19 000 kronor.

” Vi i Vänsterpartiet Knivsta anser att rätten till heltidsarbete inom vården och omsorgen måste värnas. Det feministiska perspektivet är fortfarande relevant och får aldrig glömmas bort när beslut fattas – i världen, i Sverige och i små kommuner som Knivsta. På så vis ökar vi kvinnors och flickors möjlighet att göra fria val och forma sina liv så som de önskar.

För oss i Vänsterpartiet Knivsta är det därför en självklarhet att de som arbetar inom vården och omsorgen alltid ska erbjudas en heltidsanställning som skapar förutsättningar för ett ökat svängrum. Med en heltidslön ökar också möjligheterna till ekonomiskt oberoende, vilket kan vara nyckeln till förändring för kvinnor som är fast i destruktiva relationer. Men heltidsarbete är självklart inte bara viktigt för förmågan att försörja sig här och nu. Vår lön är grunden för en rad trygghetssystem och avgör hur mycket pengar vi får när vi är föräldralediga, långtidssjuka, arbetslösa och när vi går i pension.

Av anledningar som dessa anser vi i Vänsterpartiet Knivsta att rätten till heltidsarbete inom vården- och omsorgen måste värnas. Det feministiska perspektivet är fortfarande relevant och får aldrig glömmas bort när beslut fattas – i världen, i Sverige och i små kommuner som Knivsta. På så vis ökar vi kvinnors och flickors möjlighet att göra fria val och forma sina liv så som de önskar.

Hanna Viktoria Mörck (V)
Anna Svensson (V)