Gredelby hagar

Vänsterpartiets Mål och budget 2023 för Knivsta kommun

Vänsterpartiet Knivsta presenterar här en budget för 2023 inklusive ramar fram till 2026 med klimatet och hållbarheten i fokus. Med fler naturreservat, cykelvägar, parker och grönområden för möten mellan människor i alla åldrar skapar vi även plats för biologisk mångfald och ekosystemtjänster i det framtida Knivsta. Ett Knivsta som sänker koldioxidutsläppen enligt Parisavtalet.

Medborgardialog
Knivstas framtid ska skapas i dialog med Knivstaborna. Därför vill vi utveckla den Knivstamodell för medborgardialog som tagits fram i samarbete med SKR, Sveriges Kommuner och Regioner.

Vi håller vad vi lovat
Det är tuffa tider med stora utmaningar men trots det ser vi möjligheter att genomföra de satsningar vi lovat i valrörelsen, även om en del får komma senare under fyraårsperioden. Fotbollsplaner vid Kölängen, en stadspark nära tågstationen och en utvecklad kollektivtrafik med bland annat fria busskort på fritiden till Knivstas ungdomar är en del av våra löften.

I länken nedan kan du se hur det gick med tidigare vallöften.
Vallöften från 2018 och hur det gick

Klimatneutralt byggande
För att klara kommunens åtagande enligt Parisavtalet räcker det inte bara med förändrade rese- och konsumtionsvanor. Vi behöver i framtiden även bygga hållbara och klimatneutrala bostäder, skolor, caféer,  äldreboenden, butiker, hyresrätter och förskolor för kommande generationer.

Barn och unga
Vi vill öka antalet förskollärare, ge barn till arbetssökande och föräldralediga rätt till 30 timmars förskola. Det finns även utrymme för en utökad elevvård, fler vuxna i skolan, sänkta avgifter i kulturskolan och öka antalet sommarjobb för skolelever.

Arbetsvillkor
Slutligen vill vi lyfta vikten av fortbildning både för anställda i kommunen och möjligheten till vuxenutbildning för arbetssökande samt införa försök med kortad arbetstid där målet är sex timmars arbetsdag.

Mer finns att läsa här, där hela budgetförslaget presenteras:
Vänsterpartiets Mål och Budget 2023

gruppledare och ordförande