kommungruppen
Christer, Maria, Anna och Said

Sammanfattning av KF 27 okt -22

Dags för mandatperiodens första kommunfullmäktige och vi som nya ersättare för Vänsterpartiet, Anna Svensson och Said Hodzic, är förväntansfulla… Christer Johansson och Maria Fornemo är gamla i gemet och har vanan inne som ordinarie ledamöter.

Anna och Said på första KF-mötet

Inledning
En trevlig stämning vid mötets inledning, alla är glada och inte bara vi som är förväntansfulla. En inledande genomgång blev det av det hedervärda uppdraget att sitta i kommunfullmäktige och lite historia från Lennart Lundberg om att Tilassalen fått sitt namn från en gammal gård i Långhundra socken. Nu till allvaret.

Denna afton ska en massa engagerade personer väljas in i nämnder och styrelser inför nästa mandatperiod som löper från 1 januari 2023 till 31 december 2026. Det blev ett möte med många formella beslut och något trist läsning om vi skulle rapportera om allt detta. Valen i helhet kan läsas på kommunens hemsida inom kort.

Kommunalråden informerar
Men först informerar kommunstyrelsens ordförande Göran Nilsson (M) om prognosen för innevarande år för kommunkoncernen till att bli 95,5 mnkr el 7,3 % av skatter och bidrag. Oppositionskommunalrådet Matilda Hübinette (KNU) hälsar alla välkomna till en ny mandatperiod. Hennes förhoppning är att politiken i Knivsta får en god samtalston och ser fram emot många givande politiska diskussioner. Det gör vi också och konstaterar att så varit fallet även föregående mandatperiod.

Val av gruppledare
Val av gruppledare för respektive parti blev som följer; Christer Johansson (V), Matilda Hübinette (KNU), Harriet Swanberg (S), Mimmi Westerlund (KD), Monika Lövgren (SD), Bo Östberg (C), Thor Övrelid (M), Lotta Wiström (L) och Peter Bergkvist (MP).

Val av presidium för KF
Ordförande i kommunfullmäktige blir från aftonen och framgent Victor Krusell (KNU) och från samma parti finns kommande 1:e vice ordförande Lisbeth Rye-Danjelsen. Vänsterpartiets Maria Fornemo blev vald till 2:e vice ordförande i kommunfullmäktige och det gör oss naturligtvis mycket glada och nöjda. Hon får därmed en viktig roll och får insyn i beredning av ärenden inför kommunfullmäktiges sammanträdanden. Grattis Maria!

Maria Fornemo och resten av presidiet

Vi tackar av ålderspresidenten Lennart Lundberg med en applåd och nya presidiet tar plats.

Vänsterpartiets poster i nämnder mm
För Vänsterpartiet valdes under kvällen Johan Jansson till revisor och Yvonne Lillvreten till valberedningen. Malin Tollbom Kjell från Vänsterpartiet utförde ett fint jobb under föregående mandatperiod och väljs in i Valnämnden. Said Hodzic´ blir utöver ersättare i kommunfullmäktige även ersättare i socialnämnden. Lucas Berzén tar plats i bygg- och miljönämnden som ersättare. Elin Johansson väljs återigen in som ersättare i Knivsta bostäders bolagsstyrelse och Anna Svensson blir ersättare i kommunstyrelsen.

Storleken på utbildningsnämnden
Nu kommer första yrkandet och äntligen en diskussion. Britt-Louise Gunnar (S) yrkar på att den kanske viktigaste nämnden – utbildningsnämnden, kräver sin storhet och vill utöka antalet ledamöter och ersättare till 9 + 5 med motiveringen att nämnden har största budgeten i kommunen samt att vi dessutom har Sveriges yngsta kommun demografiskt. Lotta Wiström (L) håller med medan KD yrkar avslag. Efter votering blev resultatet 7 ledamöter och 3 ersättare enligt majoritetens önskemål. Oppositionen markerar återigen att utbildning är oerhört viktigt.

I Utbildningsnämnden hade vi under tidigare mandatperiod Maria Fornemo som förde partiets talan utmärkt som 1:e vice ordförande. Nu fick vi ingen plats under kommande mandatperiod.

Paus för fika
Fullmäktige tog tjugo minuters fikapaus där det blev kaffe, smörgås och goda kakor.

Samhällsutvecklingsnämnden bordlades
Nästa diskussion handlar om samhällsutvecklingsnämnden där vi i Vänsterpartiet tidigare hade en ersättarplats, men denna gång är det skralt. Harriet Svanberg (S) framhåller att vi under denna mandatperiod behöver ta fram ny översiktsplan, behandla dragning av de 4 järnvägsspåren och planera för verksamhetsområden. Förutom medborgardialog så är bred förankring i kommunen viktigt för samhällets utveckling. De är en demokratifråga och samhällsutvecklingsnämnden bör bibehålla tidigare storlek på nämnden för att nå den breda förankring som behövs för Knivsta kommuns utveckling. Avgående ordföranden i samhällsutvecklingsnämnden, Harriet Swanberg (S), yrkar på minoritetsbordläggning för att utreda och vill se ett kostnadsunderlag till beslutet. Hon avslutar med att vi inte ska vara en opposition som enbart säger nej till alla förslag. Christer Johansson (V) yrkar bifall till denna bordläggning, och önskar den breda förankringen även han. Översiktsplanen ska ju inkludera även områden utanför Knivstas tätort, tillägger han, den viktiga landsbygden. Minska nämnden är inte rätt väg, tycker vi.

Christer i talarstolen

Matilda Hübinette och flera från Knivsta.NU håller inte med och vill istället öka antal ledamöter och ersättare i bygg- och miljönämnden. Matilda vidhåller att byggnadstakten ska sänkas, men då kan frågas varför man vill öka antalet ledamöter i bygg- och miljönämnden. Workshops är lösningen istället för samtal i samhällsutvecklingsnämnden säger KNU. KD yrkar avslag till Harriets och Christers yrkanden medan Thor Överlid (M) och Boo Östberg (C) yrkar även de på 9 ledamöter och 5 ersättare. Tidigare ordförande nämnden Thor Övrelid (M) tillägger till att man nu inskränker den demokratiska insynen, nu är det andra bullar säger han. Är nämndberedningar en lösning undrar Britt-Louise Gunnar (S) där varje parti ingår för att få full insyn i Knivstas samhällsutveckling. Ärendet minoritetsbordläggs och vi får vänta med samhållsutvecklingsnämndens utformning.

Kommunalråd och oppositionsgruppledare
Det är från och med 2023 det nya arvodesreglemente ERS 2022 ska gälla där kommunstyrelsens ordförande, tillika Matilda Hübinette, nu kommer att bli kommunalråd och tjänstgör heltid, oppositionsråd och 2:e vice ordförande tjänstgör 40% av heltid och oppositionsgruppledare tjänstgör 28% av heltid. Här blev det snurrigt och mötet ajournerades för lite matematik. Oppositionsråd blev i alla fall Thor Övrelid (M) och Harriet Swanberg (S)
blev oppositionsgruppledare.

Avslutning
Mötet avslutas sent efter ett bra jobb av nytillträdda ordföranden Victor Krusell (KNU). Behållningen av kvällen blir att kommande mandatperiod blir intressant och vi kommer kämpa på i opposition. Vi hoppas på sunda diskussioner och förhoppningsvis liiite mer spännande ärenden.

Noterat av
Anna Svensson (V)