kommungruppen
Fempartimajoritetens KF-grupp

Rapport från KF:s sammanträde 31 augusti 2022

Maria Fornemo sammanfattar det (troligen) sista fullmäktigemötet med den nuvarande majoriteteten. Vänsterpartiet tackar för gott samarbete för Knivstabornas bästa.

Kvällens fullmäktigemöte hade ovanligt få ärenden och de flesta inbjöd heller inte till debatt. Valärenden som innehöll entlediganden och fyllnadsval var rena formaliteter att gå igenom. Till exempel valdes Malin Tollbom Kjell till ny representant för V i Valnämnden. Lämnar denna nämnd gör Tommy Ljungström. Vi tackar Tommy för väl utfört arbete och hälsar Malin välkommen.

Fempartimajoritetens KF-grupp

Kommunalråden informerar
Kvällen började dock med att kommunalrådet Göran Nilsson (M) informerade om nettokostnadsavvikelse, en jämförelse mellan Knivstas kostnader och kostnader för en utifrån statistik konstruerad referenskommun. Totalt lägger Knivsta ut lite mer pengar på sin verksamhet än referenskommunen.

Prognos för ekonomin är att 2022 kommer att gå runt men 2023 blir kärv. Framtiden är osäker på många sätt. Bland annat bidrar inflationen till osäkerheten. Årets resultat för kommunkoncernen väntas bli 78 miljoner plus, vilket kan vara bra att ha med sig till nästföljande år.

Kommunalrådet Lennart Lundberg (KNU) berättade om ett möte han varit på om pendlarnas svåra situation. Tågtrafiken fungerar under all kritik och det måste bli bättring till nästa vinter. Lundberg berättade också att han ämnar lämna sin post som kommunalråd för att bereda plats för sin efterträdare Mathilda Hübinette. Dock lämnar han inte politiken utan jobbar för lokalt parti i regionen. Vi säger grattis till Mathilda Hübinette och lycka till i framtiden till Lennart Lundberg.

Hemställan till kommunfullmäktige om ny VA-taxa
Faktum är att det mest spännande denna kväll hade att bjuda på var en punkt om ny VA-taxa. Som grund för taxan låg intentionen att ansluta Knivsta till Käppalaverket då det nuvarande reningsverket börjar komma upp i sin maxkapacitet. Dessutom skickar i dagsläget Knivsta ut sitt avloppsvatten (visserligen renat) i Mälaren, där vi också hämtar vårt dricksvatten. Inte trevligt när man tänker på det.

Den allmänna VA-verksamheten ska vara självfinansierande genom avgifter som regleras i VA-taxan. VA-huvudmannen är skyldig att se över VA-taxan så att den speglar de utgifter som föreligger för att bygga ut och underhålla den allmänna VA-anläggningen. Förslaget till beslut var att anslutningsavgiften ska höjas med 30500 kr till 91100 kr samt att brukningstaxan ska höjas med 5 procent.

Anslutningen till Käppala är en investering i halvmiljardsklassen. Behöver vi verkligen göra den nu? undrade Mikael Rye Danjelsen (KNU) och yrkade återremiss av ärendet.

Behovet av att göra något åt vår avloppsreningskapacitet har funnits väldigt länge, menade Harriet Swanberg (S). Bland annat finns ingen läkemedelsrening i vår nuvarande reningskonstruktion. Om behoven av förändring ändå finns, är det nu vi ska göra dem och inte senare?

Vi har snart nått taket för vad vårt nuvarande reningsverk klarar av, varnade Göran Nilsson. Vi vet inte vad framtiden har att ge, bland annat vet vi inte vad Käppala säger om vi vill ansluta oss om ett par år. Då kanske vi i stället blir tvungna att göra en egen lösning, och det har vi ju redan förkastat.

Christer Johansson (V) yrkade bifall till förslaget.
– Vi har via workshops fått fram flera lösningar på problemet, och detta är det bästa av alternativen. Billigast för kommunen och bäst för miljön. Det är viktigt att vi visar övriga kommuner att vi vill vara med i Käppala, som har ett av Europas bästa reningssystem.

Fullmäktige beslutade till slut att ärendet skulle återremitteras för fylligare underlag till beslut.

Maria Fornemo

Hemställan om godkännande av investeringsbeslut.
Därefter behandlades Hemställan om godkännande av investeringsbeslut för Knivstas överföringsledning till Käppala samt borgensåtagande

Ärendet är enkelt, sade Göran Nilsson. Vi har redan beslutat om detta, och därefter yrkade han bifall.
Mikael Rye Danjelsen yrkade återremiss för att komplettera handlingarna.

Mötet beslutade dock i detta fall enligt kommunstyrelsens förslag, alltså bifall, vilket bland annat betyder att man godkänner Knivstavattens investeringsbeslut. Den som vill fördjupa sig i ärendet hänvisas till handlingarna.

Kommunfullmäktiges sammanträdestider 2023
Därefter klubbades nästa års fullmäktigesammanträdestider och därmed kunde ledamöterna ta kväll redan strax efter åtta.

Vid tangentbordet
Maria Fornemo (V)