insändare
CIK

Kultur är till för alla

Kultur ska vara till för alla, inte bara en lyx för några få. Den ska vara lätt att uppleva och att utöva oavsett var man bor eller vem man är.

Ett lyft för kulturlivet i Knivsta har utan tvekan Centrum för idrott och kultur varit. Under CIK’s tak ryms såväl idrottskultur som kultur i form av musik, dans, teater och konst. Under denna mandatperiod har vi även kunnat hälsa Fritidsbanken välkommen till kommunen. På Fritidsbanken kan Knivstaborna låna sport- och idrottsutrustning gratis i 14 dagar.

Över hela landet driver Vänsterpartiet på för att kulturskolan ska bli avgiftsfri. Det är ett strävansmål vi har även i Knivsta. Vi anser att alla barn, oavsett familjens ekonomiska förutsättningar, ska ges möjlighet att ta del av kulturskolans verksamhet.

Vi vill heller inte glömma bibliotekens betydelse i ett samhälle. De är en viktig mötesplats där människor med olika bakgrund och förutsättningar möts och tar del av kunskap, litteratur och kultur. För barnen är biblioteken som en skattkista av kunskap och upplevelser. När Knivsta växer vill Vänsterpartiet säkra att även biblioteken tilldelas tillräckliga resurser. Att stärka biblioteken betyder i slutändan att stärka demokratin.

Maria Fornemo

1:e vice ordförande