Bussar i Knivsta

Halvera biljettpriset och bygg ut kollektivtrafiken 

Reform som presenterades av Nooshi Dadgostar på pressträff den 29 augusti 2022.

Under lång tid har det blivit dyrare och dyrare att åka med kollektivtrafiken. Samtidigt är underhåll och kapacitet på många håll eftersatt. Det är ännu en konsekvens av att det gemensamma år efter år har urholkats och politiker skjutit ifrån sig ansvar till marknaden. Det slår hårt mot hushållens plånböcker och är oförsvarligt i en tid av klimatkris. Nu är det dags att vända den utvecklingen. Vänsterpartiet föreslår därför en halvering av biljettpriserna och en kraftig utbyggnad av kollektivtrafiken.

Priserna för lokaltrafik ökade med 127 procent under perioden 2001–2021 – det har alltså blivit långt mer än dubbelt så dyrt. Det kan jämföras med konsumentprisindex (KPI) som under samma period ökade med ca 28 procent. Priset för att resa kollektivt steg därmed betydligt mer än vad priserna i allmänhet gjorde under perioden (RUT 2022:53).

Samtidigt finns stora behov av att bygga ut kollektivtrafiken. Vi vet att Sverige under lång tid har eftersatt underhåll och att stora investeringar behövs. På många håll är behovet stort av att rusta upp befintlig infrastruktur, i andra fall kan det handla om inköp av nya fordon för fossilfrihet. Idag motiverar många kollektivtrafikhuvudmän sina prishöjningar med klimatomställning. Den konflikten behöver lösas – Sverige ska ha en både billig och klimatanpassad kollektivtrafik.

Kollektivtrafiken är en omistlig del av klimatomställningen och viktig för hushållens ekonomi. Men under lång tid har politiker av olika färg låtit den halka efter. Nu är det dags för en riktigt bra kollektivtrafik. En av de allra största satsningarna som Vänsterpartiet går till val på är därför en omfattande satsning på att halvera biljettpriserna och bygga ut kollektivtrafiken.

Vänsterpartiets förslag 

Halvera biljettpriserna i kollektivtrafiken
Vänsterpartiet föreslår en halvering av biljettpriserna i kollektivtrafiken, genom att staten står för halva intäktsbeloppet genererat av biljettintäkter. Det finns redan idag fungerande fördelningssystem till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som kan användas. Vänsterpartiets förslag är halverade biljettpriser från och med nästa år och framåt. Det sker genom att staten går in med 12 miljarder kronor per år 2023 och 2024, samtidigt som ett nytt system utreds för att införas år 2025. Det nya systemet ska ha de halverade priserna som utgångspunkt, men också säkra nödvändig priskontroll, kostnadseffektivitet och rättvis statlig och regional kostnadsfördelning. Utgångspunkten ska också vara att kollektivtrafiken måste ges rättvisa förutsättningar över hela landet och öka i en takt som krävs för ambitiösa klimatmål.

Tåg på Knivsta station
Tåg på Knivsta station

Bygg ut kollektivtrafiken
I syfte att öka klimatambitionerna med kollektivtrafiken och säkerställa förbättrad turtäthet, tydlig klimatprofil och förbättrad tillgänglighet föreslår Vänsterpartiet ett nytt investeringsstöd för kollektivtrafiken. Det krävs omfattande investeringar i strävan efter att det ska finnas en bra och prisvärd kollektivtrafik där man behöver den, inte minst i mer glesbefolkade delar av landet. Till exempel är ett angeläget behov på många håll att rusta upp bussflottan genom att köpa in elbussar och bygga laddinfrastruktur. Investeringsstödet ska vara sökbart och uppgå till 5 miljarder kronor per år, från 2023 och framåt.

Kopiera länk