insändare
CIK

Satsa på de unga i Knivsta

Våra barn och ungdomar är det viktigaste vi har och vi som kommun behöver värna om dem och framför allt ge dem möjlighet att få växa upp i ett tryggt sammanhang. Knivsta behöver växa och utvecklas på ett sätt som säkerställer att våra unga ser en framtid i kommunen och vill bo kvar här.

Undersökningar visar på att upp emot åtta av tio unga idag lider av klimatångest. Klimatfrågan är högst aktuell i deras liv och ett problem vi inte vill låta dem få ärva och axla själva i framtiden. Vi i Vänsterpartiet ser på miljö- och klimatfrågan som något väldigt viktigt för vår jord men också för våra barns psykiska och fysiska hälsa.

Said Hodzic

Knivstas geografiska läge gör att våra ungdomar behöver kunna röra sig mycket friare och lättare i kollektivtrafiken. Våra förslag om fri kollektivtrafik togs emot väldigt bra sist och vi i Vänsterpartiet tycker att våra ungdomar ska få fortsätta avnjuta den förmånen, för att träffa vänner och utöva fritidsaktiviteter.

”En jämlik skola där alla elever får stöd att utvecklas så långt de kan…”

En jämlik skola där alla elever får stöd att utvecklas så långt de kan utifrån deras förutsättningar är en självklarhet för oss, oavsett vilken skola eleverna går på. Att marknadsskolorna gör vinster på våra barns bekostnad är något som behöver stoppas nu! Vår vänsterpolitik för en ny skolreform som inte slår ut våra unga innan de ens fått chansen går i linje med vad det svenska folket vill.

Gustav Åhlander

Den kommunala utbyggnaden och tillväxten behöver ha ett syfte och en plan som säkerställer att våra unga har någonstans att flytta till men också råd att bo och stå på egna ben i framtiden. Samtidigt som vi ser Knivsta växa behöver vi värna om de naturvärden och ekosystemtjänster vår kommun besitter, där en utbyggnad behöver ske med hållbarhet i sikte.

Said Hodzic och Gustav Ålander
kommunfullmäktigekandidater