insändare
Gredelby hagar

Knivsta växer klimatsmart

När Knivsta växer är det viktigt att vi bygger hållbart med en tilltalande arkitektur, bevarar vår närhet till natur och grönska och skapar fina möjligheter för kultur- och föreningsliv för alla.

Vänsterpartiet Knivsta sätter barnen i fokus och vill prioritera naturområden, lekparker och trivsamma torg med gröna inslag. Två viktiga dokument har tagits fram med Vänsterpartiets medverkan, Stadsbyggnadsprinciper med arkitekturpolicy och nya Utvecklingsprogrammet Knivsta 2035, där ramar för Knivstas framtida utformning anges.

Två nya grönskande stadsdelar i västra Knivsta och Alsike ska byggas socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbart och inte minst samverka med en levande landsbygd. Utformning av torg, hushöjder på högst 4-5 våningar, med enstaka undantag, och gestaltning av husfasader ska leda till en trevlig atmosfär. Därtill ges strategier för hur gröna rum, gator och belysning samt konst på allmän plats ska bidra till ett trivsamt Knivsta.

Naturreservat och stadspark
Vi har idag naturreservatet Gredelby Hagar och Trunsta träsk, efter en motion på Vänsterpartiets initiativ. Nu är två nya grönområden i Kölängsskogen vid Valloxen och Ängbyskogen i Västra Knivsta på gång att bli naturreservat. En efterlängtad stadspark har äntligen planerats in på kartan Vänsterpartiet Knivsta vill se att den blir en central oas, med fina möjligheter till lek och rekreation. Vi skulle gärna även se en scen i parken, vilket möjliggör fler kulturupplevelser i centrala Knivsta.

Anna Svensson

”Vänsterpartiet Knivsta vill att park- och skogsområden ska finnas nära alla skolor och bostadsområden.”

Vänsterpartiet Knivsta vill att park- och skogsområden ska finnas nära alla skolor och bostadsområden. Som beskrivs i Stadsbyggnadsprinciper med arkitekturpolicy, ska man kunna välja gröna vägar genom Knivsta och det ska finnas gröna stråk som kopplar samman grönområden, parker och gröna rum.

Vi främjar spontanidrotten
Nya fotbollsplaner är också planerade, som underlättar för anordning av cuper och som kompletterar dagens hårt bokade fotbollsplaner. Vi är naturligtvis väldigt tacksamma för Centrum för idrott och kultur, CIK, som ger fantastiska möjligheter för kultur- och föreningslivet och för Knivstas barn och ungdomar.

Konsten ska lyftas
Offentlig konst ger upplevelser, skapar tillfällen för trevliga möten och ger en känsla av gemenskap. Konst i det offentliga rummet är viktigt och ger förskolor, skolor, gator, torg, parker och vår landsbygd en extra dimension och bidrar till socialt hållbara miljöer för oss invånare. Det blir också en markering att platsen är betydelsefull och ses i ett annat sammanhang. Vänsterpartiet Knivsta är glada för att konst i offentliga rummet ingår i Knivsta kommuns strategi för hållbar utveckling.

Anna Svensson
vice ordförande