kommungruppen
Gruppledare 5PM juli 2022

Knivstas fempartimajoritet tar adjö med ett positivt bokslut

Knivsta kommuns märkligaste mandatperiod är snart slut. Här kommer ett kort bokslut av fyra år med en av landets kanske mest brokiga majoriteter. Det var många som tvivlade på att det skulle fungera. Men det höll hela vägen, trots både pandemi och krig.

Valresultatet 2018 gav inte en självklar majoritetssammansättning. Detta problem, tillsammans med en ansträngd ekonomi och svåra framtidsutmaningar, gjorde majoritetsdiskussionerna mycket svåra. I den situationen utarbetade våra fem partier en pragmatisk majoritetsöverenskommelse. Traditionell blockpolitik lades åt sidan. I stället hamnade fokus på kommuninvånarnas rättmätiga krav på en välfungerande kommun.

Tack vare det tydliga programmet och allas vilja att hitta lösningar på stora som små problem menar vi att vi lyckats riktig bra. Vi tog oss igenom en allvarlig pandemi som påverkade oss alla. Och nu Rysslands krig mot Ukraina. Trots dessa utmaningar visar enkäter och brukarundersökningar på stora förbättringar inom praktiskt taget alla områden. Det gäller allt från enskilda kvalitetsmätningar till ekonomi och medborgarinflytande.

Gruppledare 5PM juli 2022
Majoriteten i Knivstas gruppledare juli 2022

Vi har en lista på cirka 100 reformer som vi genomfört under mandatperioden och här kommer några exempel:

Samhällsbyggnad

Nya riktlinjer för markanvisningar och exploateringsavtal. Nya stadsbyggnadsprinciper och arkitekturpolicy. Nya naturreservat. Varierat utbud av bostäder, villor, bostadsrätter och hyresrätter. Ny näringslivsstrategi.

Delaktighet

Ökad delaktighet genom medborgarråd och fokusråd. Tillitsbaserad äldreomsorg. Förbättrade arbetsvillkor för kommunens anställa. Fler sommarjobb för unga.

Resurseffektivitet och hållbarhet

Nytt styr- och ledningssystem kopplat till Agenda 2030, ny bolagsstruktur och effektivt lokalutnyttjande. Nya arbetssätt, förenklingar, digitalisering och automation.

Valet närmar sig och de ingående partierna går till val på sina egna valprogram. Helt enligt det 2018 antagna programmet. Efter valet ska de nyvalda kommunfullmäktigeledamöterna bilda en majoritet med valresultatet som utgångspunkt.

Vi ser med glädje och stolthet på resultatet av dessa fyra års arbete. Därmed tackar vi alla som på olika sätt medverkat i Knivstas utveckling de senaste fyra åren.

Harriet Swanberg, Socialdemokraterna
Göran Nilsson, Moderaterna