kommungruppen
Fredrik och Maria

Sammanfattning från KF den 1 juni 2022

Här kommer en sammanfattning med en del av det som avhandlades på vårens sista Kommunfullmäktige.

Information från polisen om personligt skydd.
Det går snabbt mot val och dagens kommunfullmäktigesammanträde inleds därför med information från Polisen om personlig säkerhet för politiker. Lite näsvist kan man med en blick riktad både österut och västerut påpeka att det nog är politikerna själva man behöver skyddas från. Men två fel gör inte ett rätt. Givetvis ska politiker liksom andra skyddas mot påtryckningar, hot om våld och våld. Det är nog alla överens om.

Fråga om narkotikahandel i Knivsta
Alla är nog också överens om att narkotikahandel är av ondo. Möjligen kan drogentreprenörer och kunder vara av en annan uppfattning, men om detta får vi inget veta när Lennart Lundberg (KNU) frågar socialnämndens ordförande Kerstin Eskhult (C) om narkotikahandeln i kommunen. Vad vi däremot får veta är att socialnämnden arbetar förebyggande och samverkar med polisen, fritidsverksamheten och skolan i syfte att stävja narkotikahandeln. Dessutom förstärks nu detta arbete med ytterligare en tjänst. Det känns rätt och bra.

Fråga om utsatta barn
Ingen gillar när barn far illa. Tyvärr förhåller det sig så att det i Knivsta kommun förekommit att utredningar rörande barn i några fall tagit längre tid än lagstadgat tillåtet. Pierre Jansson (KNU) frågar Kerstin Eskhult (C) vilka åtgärder socialnämnden vidtar för att korrigera missförhållandet. Kerstin förklarar hur ett nationellt problem med brist på socialsekreterare gjort rekryteringar svåra.

Socialnämnden har dock sedan problemet uppdagades på mindre än en månad genomfört en organisationsförändring och samtliga släpande utredningar är nu klara. Två av dem återstår att meddelas. Man har tagit det inträffade på största allvar och snabbt korrigerat problemet.

Bildande av naturreservat Ängbyskogen
Nu till något alla verkar gilla. Kommunfullmäktige har enhälligt beslutat att bilda naturreservat Ängbyskogen. Det blir bra för rekreation för nuvarande och framtida generationer av knivstabor. Om detta är kommunfullmäktige enhälligt överens. Christer Johansson (V) berättar att kommunen efter detta beslut och framtida beslut om att bilda naturreservat Kölängsskogen kommer närma sig Nagayoplanens mål att skydda 17% av naturmarkerna. Grattis Knivsta till ett nytt naturreservat!

Ängbyskogen
Naturreservatet Ängbyskogen

Nytt mandatstöd efter 20 år
Äntligen är ersättningsberedningen klar med ett förslag för reviderat partistöd. Niclas Uggla (M) förklarar pedagogiskt ersättningsberedningens enhälliga förslag att partistödet ska vara 13.000 kr per mandat och år, utan automatisk indexuppräkning. Detta är en justering från dagens 10.000 kr som kompenserar för den allmänna prisökningen sedan partistödet inrättades. I en jämförelse med andra kommuner i regionen ligger Knivsta ungefär i mitten. Återigen är kommunfullmäktige enhälligt överens och man beslutar enligt förslaget.

Inte så konstigt kanske, då samtliga partier varit delaktiga i ersättningsberedningen.

Inrättande av visselblåsarfunktion
Dagens sammanträde går i enighetens tecken. Inte heller kring inrättandet av visselblåsarfunktion enligt lag 2021:890 uppstår någon strid. Ett enhälligt kommunfullmäktige beslutar att införa en sådan.

Bra tycker nog också många utanför sammanträdesrummet.

Lite blandat på slutet
Undertecknad underlåter nu att berätta om efterföljande ärenden rörande kommunal borgen, utökade verksamhetsområden, samt ansvarsfrihet för styrelsen i Samordningsförbundet. Men med dessa frågor också avklarade så står det klart att dagens sammanträde åtminstone finns bland de topp tio minst motsättningsfulla vi haft i denna kommun.

Som avslutning tackade ordförande Britt-Louise Gunnar sekreterare Siobhan och teknikerna Micke och Thor för sitt arbete under terminen. Tack för denna gång!

Fredrik Rosenbecker
ersättare i KF