Johan Jansson på valupptakt

Valupptakt med näringslivstema

Först ut med valdebatt under valåret 2022 var Knivsta företagarförening som tillsammans med Knivsta kommun och Svenskt Näringsliv bjöd på Valupptakt 2022.

Från Vänsterpartiet deltog Johan Jansson som är en av  kommunens fem revisorer. Johan jobbar som docent och lektor på KTH där han medverkar i olika projekt för att utveckla digitala lösningar i den svenska skolan.

Moderator för kvällen var Svenskt Näringslivs Anna-Lena Holmström som framförde företagarnas frågor till panelen. Inom fyra olika områden fick partierna i tur och ordning 30 sekunder på sig att svara på frågorna. Områdena som debatterades var Arbeta i Knivsta, Levande centrum, Lov, tillstånd, tillsyn och byråkrati samt Levande landsbygd.

Anna-Lena Holmström Svenskt Näringsliv

Svaren på frågorna från fullmäktiges nio partier var ganska samstämmiga och någon direkt debatt blev det aldrig.

Johan Jansson avvek lite från de övriga med sin långsiktighet och omvärldssyn på flera frågor. Bo i Knivsta nära naturen och jobba på distans var en aspekt som han trodde skulle locka både framtida boende och företagare till Knivsta. Han saknade vidare mer innovation och programmering, för framtida företagare, redan i skolan. Där konstaterade Johan att Sverige ligger långt efter många andra länder.

Några fler viktiga frågor  för Knivsta som Johan lyfte var ett nytt gymnasium i Knivsta och mer stöd till nyföretagande. I sin roll som revisor nämnde han att det gjorts genomlysningar för att se över samarbetet mellan olika delar inom kommunen, något som fler partier också framförde. Stor samstämmighet fanns också för ett mer levande centrum och fler arbetstillfällen i Knivsta även om det fanns olika svar på hur dessa arbetstillfällen skulle skapas.

Johan Jansson på valupptakt
Johan Jansson med micken på valupptakt 2022

Prick 20.00 avslutade Anna-Lena utfrågningen. Och om den här valupptakten satt normen för debattklimatet i den fortsatta valrörelsen kan vi se fram mot en trevlig valrörelse där partierna för fram sina politiska förslag och idéer till Knivstaborna.

Tack till arrangörerna för en trevlig kväll i Tilassalen.

ordförande
Vänsterpartiet Knivsta