insändare
Nina Broman Costa

Vi vill korta arbetstiden i Knivsta

När produktiviteten ökar borde vi som arbetar märka det, antingen i lönekuvertet eller i sänkt arbetstid. Vänsterpartiet har länge kämpat för arbetstidsförkortning och idag är det 40 år sedan senast.

Genom hela historien har människans produktivitet utvecklats. Teknikens utveckling har gjort att vi behöver allt mindre tid för att göra samma jobb. Men digitaliseringar och så kallade effektiviseringar har fått svenska arbetare att må allt sämre. Den psykiska ohälsan håller på att bli en folksjukdom och samtidig ser vi hur ojämlikheten ökar i raketfart.

Här finns ett val att göra. Vinsterna från teknikens utveckling kan gynna aktieägarna medan flertalet fortsätter stressa och slita ut sig. Men målet med samhällsutvecklingen måste väl vara att kunna ägna en större del av livet åt att leva.

Vänsterpartiet arbetar för att Knivsta kommun som offentlig arbetsgivare ska vara ett föredöme på arbetsmarknaden. Vi strävar efter att de som arbetar för kommunen ska ha goda arbetsvillkor och trygga anställningar. Det skapar de bästa förutsättningarna för nöjda medarbetare och långsiktig kompetens i kommunens alla verksamheter.

Nina Broman Costa Foto: Daniel Lundblad

Inför sex timmars arbetsdag
Ett första steg i rätt riktning är att införa sex timmars arbetsdag på ett arbetsställe i kommunen. Vänsterpartiet Knivsta vill börja med kommunal verksamhet där det idag är svårt att rekrytera och där man åter kan bli beroende av dyra konsulter. På sikt ska reformen byggas ut tills den omfattar alla.

En arbetstidsförkortning ska täckas upp av nyanställningar, inte av att personalen ska springa ännu snabbare på kortare tid. Fler anställda ger lägre arbetslöshet – med sex timmars arbetsdag kan vi dela på jobben istället för att några ska jobba ihjäl sig medan andra tvingas sitta hemma utan att ha ett arbete att gå till.

fackligt aktiv