kommungruppen
Britt-Louise, Thor och Klas

Rapport från Klas Bergströms sista fullmäktigemöte

Rapport från Knivsta kommunfullmäktige 27 april i sammanfattning.

Årets Knivstabo inledde KF
Visst har vi väl alla fått en karta med rubriken Hittaut i brevlådan? Och visst har väl många av oss i coronatider tagit vara på denna möjlighet att upptäcka nya platser i Knivsta? Den möjligheten kan vi tacka Årets Knivstabo 2021, Berth-Arne Bengtsson, för. På april månads Kommunfullmäktige inledde han mötet med att presentera sig och Hittaut Knivsta.

Berth-Arne växte upp på en bondgård i Skåne och blev – efter ett antal år som yrkesmilitär – agronom. Han utbildade sig på Ultuna, där han även forskade och doktorerade. Idrott har också varit en del av hans liv, bland annat fotboll och orientering.

Hittaut är en friskvårdssatsning som svenska orienteringsförbundet är huvudman för. Satsningen startade 2008, drivs ideellt av orienteringsklubbar och är en lättsam form av orientering som lockar till fysisk aktivitet och att upptäcka närmiljön. Hittaut finns idag på över 90 orter i Sverige.

Kommunalråden informerar
Prognosen för 2022 är just nu 36,5 miljoner plus meddelar kommunalrådet Klas Bergström (M).

Ledamöternas frågor
Björn Owe Björk (KD) menar att företagsklimatet i Knivsta har sjunkit under denna mandatperiod. Är Klas Bergström nöjd med det, undrar han?

Bergström menar att det var ett tråkigt fall i rankingen (från plats 29 till plats 105 i Svenskt Näringslivs ranking) men att detta nu håller på att förbättras.

Björk följde upp med ett ärende om en småföretagare på landsbygden som hade parkerat ett antal fordon registrerade på hens företag på tomten och för detta belades med en sanktionsavgift om drygt 5000 kr.
Claes Litsner (S) Bygg- och miljönämndens ordförande, menade att två av fordonen var registrerade som lastbil och då krävs särskilt bygglov för parkeringsplats.
– Vi har fått en anmälan och klagomål och då måste ärendet tas upp enligt lag, menade Litsner.
– Vi måste ändå ha en myndighetsutövning som hanterar alla medborgare lika och inte blir ett verktyg i konflikter mellan medborgare som anmäler varandra, replikerade Björk.

Revisorernas granskning av kommunens verksamhetsberättelse och årsbokslut 2021
Revisorerna bedömer att årsredovisningen uppfyller kraven på rättvisande räkenskaper.
Fyra av tio mål är uppfyllda, fem är delvis uppfyllda och ett är inte uppfyllt. De finansiella målen är uppfyllda, dock inte riktigt kravet på en hållbar ekonomi över tid, menade revisionen. Det eftersom en del av överskottet består av exploateringsintäkter.
Fullmäktige röstade enligt revisorernas förslag och tillstyrkte ansvarsfrihet för kommunstyrelse, nämnder och de förtroendevalda.

Verksamhetsberättelse och årsbokslut
Kommunens resultat 2021 var plus 58 miljoner. Det ekonomiska resultatet för hela kommunkoncernen var drygt 90 miljoner i överskott.

-Socialnämnden har för andra året gjort ett positivt resultat, sade Kerstin Eskhult (C). Nu har vi en budget i balans på grund av det idoga arbetet att effektivisera och hitta nya arbetssätt. Förebyggande arbete har varit ledstjärnan för Socialnämnden.

Christer Johansson (V) yrkade bifall till förslaget till beslut och nämnde några av de positiva händelser som skett under 2021. Medborgardialog, Agenda 2030, Sommarjobb, Knivstabostäders nya hyresrätter som påbörjats och beslut om tillitsbaserad styrning för att nämna några.

-Men vi kan inte slå oss till ro. Ungas delaktighet och möjligheter att påverka behöver fortsätta bevakas och utvecklas. Det redovisas gröna markeringar på miljömålen men här finns ett stort jobb kvar att göra för att nå våra klimatmål enligt Parisavtalet, sade Johansson

Bengt Ivar Fransson (M) som är ordförande i Utbildningsnämnden, gick upp i talarstolen och tackade alla medarbetare i verksamheten och berömde dem för att vara kreativa och hitta nya arbetssätt. Han berättade också att eleverna har goda betyg och kan söka till gymnasiet. Många är också de som tar sin studentexamen.

-2021 var första året då vi hade full drift på CIK. Där möts unga som åker skridskor och spelar innebandy, pensionärer som tittar på konst och andra som ska titta på scenkonst. Det är faktiskt ganska häftigt! Gå dit ni som ännu inte har gjort det, sade Kerstin Umegård (MP)

Kommunfullmäktige beslutade att godkänna årsredovisningen för 2021.

Riktlinjer för markanvisningar och exploateringsavtal
Positiva röster höjdes och flera yrkade bifall till detta förslag, som innebär en utveckling och precisering av förutsättningar, villkor och bedömningskriterier för exploateringsprojekt.

Jakob Risberg (MP) yrkade på ett tillägg om att kommunen även kan hyra ut tomträtter av mark och att det jämställs med försäljning av mark.
Det blev votering om tilläggsyrkandet och med 16 ja och 14 nej tillstyrktes detta.

Monica Löfgren (SD) motion om att redovisa kostnaderna för kommunala kostnader.
Ambitionen med motionen är god, menade Klas Bergström, men det skulle vara kostsamt att ta fram dessa redovisningar. Löfgren (SD) gick upp i talarstolen och menade att med motionen får man mer kontroll över hur pengarna används.

Christer Johansson (V) yrkade bifall till kommunstyrelsens förslag att avslå motionen.
-Jag förstår inte syftet med motionen? Vad vill ni i SD uppnå med att få en lista på sådant som Knivsta kommun beslutat för att berika medborgarnas liv i olika skeden av livet?
Motionen avslogs efter votering.

Britt-Louise tackar Klas
Britt-Louise Gunnar tackar Klas Bergström

Avtackning av kommunalrådet Klas Bergström (M)
Kvällen avslutades med att Klas Bergström avtackades, då han flyttar till Uppsala. Men han kommer att finnas kvar i Tilassalen i form av ett foto på väggen bredvid de andra före detta fullmäktigeordförandena .
Vänsterpartiet i Knivsta önskar Klas lycka till med kommande uppdrag och med Uppsalalivet.

Sammanfattat av
Maria Fornemo (V)