insändare
Neil Olmerod och Jenny Parkert

”Lyssna på oss i personalen”

På Akademiska sjukhuset hålls vårdplatser stängda på grund av personalbrist. Samtidigt satsas det inte tillräckligt på löner och arbetsmiljö för att behålla anställda.
Enligt Jenny Parkert, regionkandidat från Knivsta som arbetar som undersköterska på Akademiska, är det dags att man börjar betala för det utförda arbetet.

– Jag vet att det finns avdelningar på Akademiska där man stängt ner platser för att det är brist på undersköterskor. Ändå vill de inte satsa på oss.

Jenny Parkert arbetar som undersköterska på Kärlkirurgen på Akademiska och är fackligt ombud för Kommunal. I år kandiderar hon även till regionfullmäktige för Vänsterpartiet. Hon är kritisk till att undersköterskor glöms bort i lönesatsningar. I längden kan det leda till ännu större problem med personalbrist.

– Inom några år är det många av oss som går i pension och det är nog inte så många som vill jobba som undersköterskor i framtiden. Det är ett kul jobb men det är ingen bra lön, konstaterar hon.

I första hand måste lönerna upp om fler ska vilja söka sig till yrket. Men för att de ska vilja stanna kvar behövs även satsningar på arbetsmiljö.

– Lyssna på oss i personalen! Vi har många förslag på hur arbetsmiljön ska bli bättre, men ingen som lyssnar.

Neil Olmerod och Jenny Parkert
Neil Olmerod, regionråd för Vänsterpartiet och Jenny Parkert, undersköterska , vill båda satsa på personalen.

Arbetsmiljön är viktig
Neil Ormerod, regionråd för Vänsterpartiet, håller med om att det behöver göras mer för arbetsmiljön på Akademiska. Både för patienternas och personalens skull.

– Vi kan inte fortsätta så här med stängda vårdplatser och en akut som utreds av statliga myndigheter år ut och år in. Det räcker nu.

För att fler ska orka och vilja jobba kvar längre vill Vänsterpartiet till exempel införa seniortjänster för undersköterskor. Tanken är att äldre och erfarna undersköterskor ska få möjlighet att gå ner i arbetstid med full lön och lägga mer tid på handledning till yngre kollegor.

– Det är dags att inse att sjukvården behöver mer pengar. Det kan dels gå till seniortjänster, men även till fler anställda och högre löner för flera vårdyrken. Då kan vi öppna vårdplatser. I längden är det billigare att satsa nu än att fortsätta att slita ut Jenny och hennes kollegor, säger Neil Ormerod.

Text: Anne-Li Lehnberg